Att leda relationer och grupper på distans : Lärares upplevelser av att arbeta med relationer och grupprocesser i och genom distansundervisning
Granfors, Theo (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841903
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841903
Tiivistelmä
Som ett resultat av Covid-19 blev många skolor tvungna att stänga ner sin fysiska verksamhet och istället övergå till distansundervisning. Detta innebar en för många helt obekant undervisningsform med nya inlärnings- och undervisningsmetoder. Den miljö som tidigare präglats av fysisk närvaro skulle plötsligt bytas ut mot digital samverkan genom olika digitala verktyg.
Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelser av att leda grupper och relationer i och genom distansundervisning. På basen av detta syfte har följande två forskningsfrågor utformats:
1. Vilka upplevelser har lärare av deras arbete med relationer i och genom distansundervisning?
2. Hurudana är lärares upplevelser av att arbeta med grupper och grupprocesser i och genom distansundervisning?
För insamlande av data har sammanlagt fem intervjuer genomförts tillsammans med lärare från olika stadier som endera arbetat eller arbetar med distansundervisning.
Resultatet visar att respondenterna generellt upplevt det som utmanande att arbeta med relationer och grupper i och genom distansundervisning. Såväl den professionella som den personliga relationen till eleverna upplevs kompliceras då undervisningen sker på distans och kommunikationen mellan parterna inte är lika öppen som i klassrummet.
Gällande arbetet med grupper och grupprocesser visar resultatet att arbetet med framförallt inkludering och aktivering inom grupperna har varit utmanande. Lärarna upplever även här att den försämrade kontakten till sina elever gör att de inte har samma kontroll på vad som sker inom grupperna och har haft svårt att finna lösningar på betydelsefulla moment som rastaktiviteter, diskussion och allmänt socialt nätverkande som beskrivs falla bort som följd av distansundervisningen.
Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelser av att leda grupper och relationer i och genom distansundervisning. På basen av detta syfte har följande två forskningsfrågor utformats:
1. Vilka upplevelser har lärare av deras arbete med relationer i och genom distansundervisning?
2. Hurudana är lärares upplevelser av att arbeta med grupper och grupprocesser i och genom distansundervisning?
För insamlande av data har sammanlagt fem intervjuer genomförts tillsammans med lärare från olika stadier som endera arbetat eller arbetar med distansundervisning.
Resultatet visar att respondenterna generellt upplevt det som utmanande att arbeta med relationer och grupper i och genom distansundervisning. Såväl den professionella som den personliga relationen till eleverna upplevs kompliceras då undervisningen sker på distans och kommunikationen mellan parterna inte är lika öppen som i klassrummet.
Gällande arbetet med grupper och grupprocesser visar resultatet att arbetet med framförallt inkludering och aktivering inom grupperna har varit utmanande. Lärarna upplever även här att den försämrade kontakten till sina elever gör att de inte har samma kontroll på vad som sker inom grupperna och har haft svårt att finna lösningar på betydelsefulla moment som rastaktiviteter, diskussion och allmänt socialt nätverkande som beskrivs falla bort som följd av distansundervisningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [504]