Betydelsen av att förstå känslor på arbetsplatsen : En kvantitativ studie om sambandet mellan emotionell intelligens och arbetstillfredsställelse, arbetsengagemang och arbetsprestation
Lund, Anna (2023)
Lund, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244286
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244286
Tiivistelmä
Emotionell intelligens kan ses som en betydande faktor inom arbetslivet och i allmänhet. Eftersom emotionell intelligens hjälper till att förstå förmågan till sina egna och andras känslor, kan människor som är emotionellt intelligenta vara mer sociala och fungera som problemlösare i händelse av konflikter och dispyter. Att kunna tillämpa den emotionella intelligensen kan främja positiva arbetsresultat, såsom arbetstillfredsställelse, arbetsprestation och arbetsengagemang.
Undersökningens huvudsakliga syfte är att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsrelaterade faktorer, såsom arbetstillfredsställelse, arbetsprestation och arbetsengagemang, samt att se om arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang har någon indirekt effekt på sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsprestation. Det sekundära syftet är att se på eventuella sociodemografiska skillnader.
Metoden är en kvantitativ forskningsmetod och enkäten är utformad enligt bakgrundsinformation och mätinstrument för respektive variabel. Samplet bestod av 79 tjänstemän och högre tjänstemän/ledning från ett större företag inom logistikbranschen i Finland, varav 58 % var män och 42 % var kvinnor. Medelåldern hos respondenterna var 44,7 år. Utifrån undersökningens syfte utformades två forskningsfrågor och dessa undersöktes med fyra validerade mätinstrument.
Emotionell intelligens har ett betydande samband med arbetstillfredsställelse, arbetsprestation och arbetsengagemang. Arbetsengagemang som medieringsvariabel har en effekt på sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsprestation. Det finns flera sociodemografiska skillnader gällande kön, ålder, personalgrupp och antal år på arbetsplatsen. I allmänhet är resultaten i linje med tidigare forskning, dock fanns det några avvikande resultat.
Undersökningens huvudsakliga syfte är att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsrelaterade faktorer, såsom arbetstillfredsställelse, arbetsprestation och arbetsengagemang, samt att se om arbetstillfredsställelse och arbetsengagemang har någon indirekt effekt på sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsprestation. Det sekundära syftet är att se på eventuella sociodemografiska skillnader.
Metoden är en kvantitativ forskningsmetod och enkäten är utformad enligt bakgrundsinformation och mätinstrument för respektive variabel. Samplet bestod av 79 tjänstemän och högre tjänstemän/ledning från ett större företag inom logistikbranschen i Finland, varav 58 % var män och 42 % var kvinnor. Medelåldern hos respondenterna var 44,7 år. Utifrån undersökningens syfte utformades två forskningsfrågor och dessa undersöktes med fyra validerade mätinstrument.
Emotionell intelligens har ett betydande samband med arbetstillfredsställelse, arbetsprestation och arbetsengagemang. Arbetsengagemang som medieringsvariabel har en effekt på sambandet mellan emotionell intelligens och arbetsprestation. Det finns flera sociodemografiska skillnader gällande kön, ålder, personalgrupp och antal år på arbetsplatsen. I allmänhet är resultaten i linje med tidigare forskning, dock fanns det några avvikande resultat.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]