För att säkerställa allas trivsel : En kvantitativ studie om kopplingen mellan fysisk arbetsmiljö och trivsel bland skolpersonal
Bergström, Sanna (2023)
Bergström, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644710
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling var att undersöka hur nöjda skolpersonal är med sin fysiska arbetsmiljö, samt om det finns kopplingar mellan fysisk arbetsmiljö och trivsel. Avhandlingens frågeställningar är: Hur nöjda är skolpersonal med sin fysiska arbetsmiljö? Finns det samband mellan den fysiska arbetsmiljön och upplevd trivsel bland skolpersonal? Vilka faktorer i den fysiska arbetsmiljön är kopplade till skolpersonals trivsel på arbetsplatsen? Avhandlingens design är kvantitativ, och data insamlad genom enkättjänsten Skolans välbefinnandeprofil användes som underlag. 1542 personer deltog i datainsamlingen som skedde år 2017–2018. Den teoretiska utgångspunkten i avhandlingen är den salutogena hälsoteorin.
Resultatet i studien tyder på att den finska skolpersonalen är nöjd med sin fysiska arbetsmiljö, och att de upplever en hög nivå av arbetstrivsel. Den fysiska arbetsmiljön kan även kopplas till trivsel på arbetsplatsen. Faktorer i den fysiska arbetsmiljön som kan kopplas till trivsel är ändamålsenliga undervisningsutrymmen och trivsam omgivning, god kvalitet på inomhusfaktorer samt säkerhet och trygghet. Alla faktorer i den fysiska arbetsmiljön upplevdes dock inte vara lika ändamålsenliga. Det framkom att skolpersonal upplevde brister i ventilationen i klassrummen, samt att måltiden inte upplevdes som en avkopplande paus.
Resultatet i studien tyder på att den finska skolpersonalen är nöjd med sin fysiska arbetsmiljö, och att de upplever en hög nivå av arbetstrivsel. Den fysiska arbetsmiljön kan även kopplas till trivsel på arbetsplatsen. Faktorer i den fysiska arbetsmiljön som kan kopplas till trivsel är ändamålsenliga undervisningsutrymmen och trivsam omgivning, god kvalitet på inomhusfaktorer samt säkerhet och trygghet. Alla faktorer i den fysiska arbetsmiljön upplevdes dock inte vara lika ändamålsenliga. Det framkom att skolpersonal upplevde brister i ventilationen i klassrummen, samt att måltiden inte upplevdes som en avkopplande paus.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [95]