Skoltrötthet och skolengagemang bland elever i årskurs 7–9
Invenius, Emma (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040635635
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040635635
Tiivistelmä
Tidigare forskning visar att det finns en koppling mellan skoltrötthet och skolengagemang och att dessa fenomen har ett samband med elevens välbefinnande, studieframgång och skolfrånvaro. Lärarna och undervisningen har en betydande roll för att förebygga elevers skoltrötthet och öka elevers skolengagemang. Tidigare studier visar även att skoltrötthet är vanligare bland flickor än pojkar medan det inte finns några entydiga resultat för könsskillnader gällande skolengagemang. Syftet med avhandlingen är att undersöka utvecklingen av skoltrötthet och skolengagemang bland elever i årskurs 7–9. Utifrån avhandlingens syfte har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hur utvecklas skoltrötthet bland elever i årskurs 7–9?
2. Hur utvecklas skolengagemang bland elever i årskurs 7–9?
3. Hur skiljer sig utvecklingen av skoltrötthet och skolengagemang mellan könen?
Avhandlingen är en del av projketet FRAM, Ungdomars välbefinnande och kunskap i framtidens samhälle. I projektet deltog elever ur fem högstadieskolor i Svenskfinland och data samlades in hösten 2016 och våren 2019. Samplet i denna avhandling består av 612 respondenter. Avhandlingen utgår ifrån en kvantitativ forskningsansats och analysmetoderna som genomförts är beroende grupps t-test, oberoende grupps t-test och variansanalys med upprepade mätningar.
Resultatet visar att det finns statistiskt signifikanta skillnader i utvecklingen av skoltrötthet där skoltrötthet ökar från åk 7 till åk 9. Statistiskt signifikanta skillnader kunde även hittas gällande skoltrötthet mellan könen där flickor har ett högre medelvärde. Gällande utvecklingen av skolengagemang hittades statistiskt signifikanta skillnader där skolengagemang minskar från åk 7 till åk 9 medan inga statistiskt signifikanta skillnader kunde hittas mellan könen gällande skolengagemang.
Både tidigare forskning och resultaten för denna avhandling visar att skoltrötthet ökar och skolengagemang minskar bland elever i årskurs 7–9. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede identifiera elever som visar tecken på skoltrötthet och upprätthålla elevers skolengagemang för att skapa de bästa förutsättningarna för elevers lärande och välbefinnande.
1. Hur utvecklas skoltrötthet bland elever i årskurs 7–9?
2. Hur utvecklas skolengagemang bland elever i årskurs 7–9?
3. Hur skiljer sig utvecklingen av skoltrötthet och skolengagemang mellan könen?
Avhandlingen är en del av projketet FRAM, Ungdomars välbefinnande och kunskap i framtidens samhälle. I projektet deltog elever ur fem högstadieskolor i Svenskfinland och data samlades in hösten 2016 och våren 2019. Samplet i denna avhandling består av 612 respondenter. Avhandlingen utgår ifrån en kvantitativ forskningsansats och analysmetoderna som genomförts är beroende grupps t-test, oberoende grupps t-test och variansanalys med upprepade mätningar.
Resultatet visar att det finns statistiskt signifikanta skillnader i utvecklingen av skoltrötthet där skoltrötthet ökar från åk 7 till åk 9. Statistiskt signifikanta skillnader kunde även hittas gällande skoltrötthet mellan könen där flickor har ett högre medelvärde. Gällande utvecklingen av skolengagemang hittades statistiskt signifikanta skillnader där skolengagemang minskar från åk 7 till åk 9 medan inga statistiskt signifikanta skillnader kunde hittas mellan könen gällande skolengagemang.
Både tidigare forskning och resultaten för denna avhandling visar att skoltrötthet ökar och skolengagemang minskar bland elever i årskurs 7–9. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede identifiera elever som visar tecken på skoltrötthet och upprätthålla elevers skolengagemang för att skapa de bästa förutsättningarna för elevers lärande och välbefinnande.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]