Elevers matematiska utmaningar i slöjd : Ämnesöverskridande lärande via handens arbete
Hjelm, Åsa (2023-04-14)
Hjelm, Åsa
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
14.04.2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-043-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-389-043-5
Tiivistelmä
The thesis is based on an interest in mathematical learning in the school subject sloyd in the Swedish elementary school. The students come to the sloyd classroom to make sloyd objects, but most students do not reflect significantly on whether and how they can learn other subjects during the same time. Sloyd work revolves around the sloyd object where several knowledge areas are involved in the work process, but how students use mathematics in the subject sloyd is less explored.
The overall purpose of the thesis is to deepen the understanding of how students use mathematics in sloyd to support their learning. Questions are asked about what kind of mathematical challenges the students may face during the work processes and how they solve these challenges. Based on the focus of the thesis, students’ opportunities and conditions for learning and understanding mathematics during sloyd work were explored in an empirical study conducted during seven weeks at an elementary school, in year level 5 (students aged 11 years old), where video documentation, diary notes and private notes were used.
The empirical part was studied how the students via handwork in their sloyd work solve problems and anchor their knowledge, how interaction and communication can contribute to cross-disciplinary learning between slojd and mathematics. The data material was analyzed on the basis of socio-cultural starting points and learning processes. The results on how students solve mathematical challenges have been described in four themes. Theme 1: Measurements. Theme 2: Patterns and geometric shapes. Theme 3: Materials and tools. Theme 4: Interaction and communication. The video excerpt from the thesis reflects how mathematical thinking is naturally present in sloyd work in situations and the work processes. Students use different mathematical terms, such as length, width, circumference, volume, addition, subtraction, multiplication and division.
The results describe how the students are faced with several mathematical challenges when solving sloyd problems, but also that they have less knowledge of that they at the same time learn mathematics during their sloyd work. During the work, from idea to the slojd production contains plenty of verbal and non-verbal communication, body language, gestures, facial expressions, connections, reflection and interaction, and how the work of the hand creates conditions for a cross-disciplinary knowledge acquisition that is anchored in the students. Avhandlingen har sin utgångspunkt i ett intresse för matematiskt lärande i slöjdarbete. Eleverna kommer till slöjdsalen för att ha slöjd, men de flesta elever reflekterar i obetydlig grad över om och hur de även kan lära sig andra ämnen på köpet. Slöjdarbetet kretsar kring slöjdföremålet och flera kunskapsområden är involverade i arbetsprocessen, men forskning om hur elever använder sig av matematik i skolslöjden är mindre utforskat.
Avhandlingens övergripande syfte är att fördjupa förståelsen av hur elever använder sig av matematik i slöjdarbetet för att stödja sitt lärande. Frågor ställdes om vad för slags matematiska utmaningar eleverna kan möta under slöjdarbete och hur de löser dessa. Utifrån avhandlingens fokus utforskades elevers möjligheter och förutsättningar att lära sig och förstå matematik under slöjdarbete via en empirisk studie. Denna utfördes under sju veckor på en grundskola, i klass fem, där videodokumentation, dagboksanteckningar och egna anteckningar användes.
Datamaterialet analyserades utifrån sociokulturella utgångspunkter och lärprocesser. Resultaten från studien om hur eleverna löser matematiska utmaningar har beskrivits i fyra teman: Tema 1: Mått och mätning, Tema 2: Mönster och geometriska former, Tema 3: Material och redskap samt Tema 4: Interaktion och kommunikation. Avhandlingens videoutdrag speglar hur matematiskt tänkande är naturligt förekommande både i enskilda situationer och under hela arbetsprocessen med slöjdarbetet. Eleverna använder olika matematiska termer, såsom längd, bredd, omkrets, volym, addition, subtraktion, multiplikation och division.
Resultaten beskriver hur eleverna ställs inför flera matematiska utmaningar när de ska lösa slöjdproblem, men också att de har mindre kännedom om att de samtidigt lär sig samband mellan matematik och slöjd under sitt slöjdarbete. Under slöjdarbetet, från idé till färdig slöjdprodukt, kommunicerar eleverna med andra elever och läraren via verbal och icke-verbal kommunikation såsom kroppsspråk, gester, mimik, reflektion och interaktion. Resultaten visar hur slöjdens material, redskap och elevernas samarbeten under arbetsprocesserna skapar förutsättningar för ämnesöverskridande kunskapsinhämtande som förankras via handens arbete
The overall purpose of the thesis is to deepen the understanding of how students use mathematics in sloyd to support their learning. Questions are asked about what kind of mathematical challenges the students may face during the work processes and how they solve these challenges. Based on the focus of the thesis, students’ opportunities and conditions for learning and understanding mathematics during sloyd work were explored in an empirical study conducted during seven weeks at an elementary school, in year level 5 (students aged 11 years old), where video documentation, diary notes and private notes were used.
The empirical part was studied how the students via handwork in their sloyd work solve problems and anchor their knowledge, how interaction and communication can contribute to cross-disciplinary learning between slojd and mathematics. The data material was analyzed on the basis of socio-cultural starting points and learning processes. The results on how students solve mathematical challenges have been described in four themes. Theme 1: Measurements. Theme 2: Patterns and geometric shapes. Theme 3: Materials and tools. Theme 4: Interaction and communication. The video excerpt from the thesis reflects how mathematical thinking is naturally present in sloyd work in situations and the work processes. Students use different mathematical terms, such as length, width, circumference, volume, addition, subtraction, multiplication and division.
The results describe how the students are faced with several mathematical challenges when solving sloyd problems, but also that they have less knowledge of that they at the same time learn mathematics during their sloyd work. During the work, from idea to the slojd production contains plenty of verbal and non-verbal communication, body language, gestures, facial expressions, connections, reflection and interaction, and how the work of the hand creates conditions for a cross-disciplinary knowledge acquisition that is anchored in the students.
Avhandlingens övergripande syfte är att fördjupa förståelsen av hur elever använder sig av matematik i slöjdarbetet för att stödja sitt lärande. Frågor ställdes om vad för slags matematiska utmaningar eleverna kan möta under slöjdarbete och hur de löser dessa. Utifrån avhandlingens fokus utforskades elevers möjligheter och förutsättningar att lära sig och förstå matematik under slöjdarbete via en empirisk studie. Denna utfördes under sju veckor på en grundskola, i klass fem, där videodokumentation, dagboksanteckningar och egna anteckningar användes.
Datamaterialet analyserades utifrån sociokulturella utgångspunkter och lärprocesser. Resultaten från studien om hur eleverna löser matematiska utmaningar har beskrivits i fyra teman: Tema 1: Mått och mätning, Tema 2: Mönster och geometriska former, Tema 3: Material och redskap samt Tema 4: Interaktion och kommunikation. Avhandlingens videoutdrag speglar hur matematiskt tänkande är naturligt förekommande både i enskilda situationer och under hela arbetsprocessen med slöjdarbetet. Eleverna använder olika matematiska termer, såsom längd, bredd, omkrets, volym, addition, subtraktion, multiplikation och division.
Resultaten beskriver hur eleverna ställs inför flera matematiska utmaningar när de ska lösa slöjdproblem, men också att de har mindre kännedom om att de samtidigt lär sig samband mellan matematik och slöjd under sitt slöjdarbete. Under slöjdarbetet, från idé till färdig slöjdprodukt, kommunicerar eleverna med andra elever och läraren via verbal och icke-verbal kommunikation såsom kroppsspråk, gester, mimik, reflektion och interaktion. Resultaten visar hur slöjdens material, redskap och elevernas samarbeten under arbetsprocesserna skapar förutsättningar för ämnesöverskridande kunskapsinhämtande som förankras via handens arbete
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [111]