Rektorers värdegrund och uppfattningar om elevvårdsarbete
Gylfe, Sofia (2023)
Gylfe, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730541
Tiivistelmä
Elevvården har under de senaste åren blivit alltmer betydande för skolan. Rektorn är den person som ansvarar över ansvars- och arbetsfördelningen inom det mångprofessionella samarbetet inom elevvårdsgruppen. Rektorns värdegrund påverkar många viktiga beslut som hen gör i vardagen och rektorn fungerar ofta som initiativtagare till diskussionen om värdegrund och har en central roll i hur värderingarna uppfattas och vilken roll de spelar i skolans verksamhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur rektorer uppfattar sin egen värdegrund och hur denna påverkar deras uppfattningar om elevvården samt hur ett mångprofessionellt samarbete mellan skolpersonalen och elevvården kunde utvecklas utifrån rektorernas perspektiv. Resultatet visar att värderingar och värdegrund har betydelse för hur rektorn förhåller sig till elever och deras välmående. Studien påvisar även att rektors värderingar påverkar hur hen förhåller sig till elevvårdsarbete och rektors förhållningssätt kan komma till att påverka hur elevvårdssamarbetet lyckas. Studien belyser det etiska och omvårdande skolledarskapet där rektorn arbetar med elevernas välmående i fokus. Studien bidrar med värdefulla synpunkter om vikten av att rektorerna medvetandegör sina värderingar och vad som är viktigt för dem som skolledare. Studien lyfter upp frågan om skolans roll gällande elevernas välmående och speciellt lärarnas roll i detta välmående. Det efterlystes flera trygga vuxna i skolan, vuxna som inte är lärare, som finns på plats varje dag i skolan bland eleverna.