"Var går gränsen för när en elev ska få vilket stöd?" : Speciallärares upplevelser av trestegsstödets utmaningar
Nygren, Emelie (2023)
Nygren, Emelie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830699
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830699
Tiivistelmä
Den här avhandlingen handlar om utmaningar som speciallärare i Svenskfinland upplever i arbetet med trestegsstödet. Syftet med avhandlingen är att granska utmaningarna verksamma speciallärare upplever i arbetet med trestegsstödet. I avhandlingen undersöks vilka upplevelser av utmaningar som speciallärare i Svenskfinland har inom arbetet med trestegsstödet. Vidare har även skillnader mellan dels speciallärare och specialklasslärare, dels skillnader mellan speciallärare i F-6 och 7-9 undersökts. Utgående från syftet har följande forskningsfråga utarbetats:
Vilka utmaningar upplever speciallärare inom trestegsstödet samt vilka skillnader finns det mellan dels speciallärare och specialklasslärare, dels mellan speciallärare i F-6 och 7-9?
Studien utförs inom projektet Stöd för lärande och skolgång i Svenskfinland. Hösten 2017 skickades enkäten ut till 395 verksamma speciallärare i svenskspråkiga skolor i Finland, inklusive Åland. 145 respondenter besvarade webbenkäten.
Resultatet av undersökningen visar att respondenterna upplevde flera faktorer inom trestegsstödet som utmanande. Respondenternas olika svar har kategoriserats i fyra grupper; trestegsstödets struktur, tidskrävande dokumentation, resursbrist och samarbete. Trestegsstödets struktur upplevs problematisk för speciallärare i denna undersökning. Mängden dokumentation inom trestegsstödet upplevs utmanande av speciallärare i studien. En tredje utmaning för speciallärare är bristande resurser. Framförallt bristen på tid försvårar arbetet med trestegssystemet. Samarbetet med andra lärare nämns även i respondenternas utsagor och samarbetet med andra lärare fungerar inte alltid optimalt. Resultaten visar även speciallärare anser att gränsen mellan allmänt och intensifierat stöd är oklar medan specialklasslärare upplever att gränsen mellan intensifierat och särskilt stöd är odefinierad. Specialärare i åk 7-9 vittnar i sina utsagor om att de upplever att samarbetet med andra lärare är en utmaning. Speciallärare i F-6 beskriver inte samarbetet som utmanande i lika stor utsträckning. Slutsatsen för den här undersökningen är att resultaten tyder på att trestegsstödet behöver förbättras för att förenkla arbetet för speciallärare. De olika stödnivåerna borde tydliggöras. Dokumentationen borde effektiviseras för att minska pappersarbetet. Samarbetet mellan lärare kunde främjas genom samundervisning.
Vilka utmaningar upplever speciallärare inom trestegsstödet samt vilka skillnader finns det mellan dels speciallärare och specialklasslärare, dels mellan speciallärare i F-6 och 7-9?
Studien utförs inom projektet Stöd för lärande och skolgång i Svenskfinland. Hösten 2017 skickades enkäten ut till 395 verksamma speciallärare i svenskspråkiga skolor i Finland, inklusive Åland. 145 respondenter besvarade webbenkäten.
Resultatet av undersökningen visar att respondenterna upplevde flera faktorer inom trestegsstödet som utmanande. Respondenternas olika svar har kategoriserats i fyra grupper; trestegsstödets struktur, tidskrävande dokumentation, resursbrist och samarbete. Trestegsstödets struktur upplevs problematisk för speciallärare i denna undersökning. Mängden dokumentation inom trestegsstödet upplevs utmanande av speciallärare i studien. En tredje utmaning för speciallärare är bristande resurser. Framförallt bristen på tid försvårar arbetet med trestegssystemet. Samarbetet med andra lärare nämns även i respondenternas utsagor och samarbetet med andra lärare fungerar inte alltid optimalt. Resultaten visar även speciallärare anser att gränsen mellan allmänt och intensifierat stöd är oklar medan specialklasslärare upplever att gränsen mellan intensifierat och särskilt stöd är odefinierad. Specialärare i åk 7-9 vittnar i sina utsagor om att de upplever att samarbetet med andra lärare är en utmaning. Speciallärare i F-6 beskriver inte samarbetet som utmanande i lika stor utsträckning. Slutsatsen för den här undersökningen är att resultaten tyder på att trestegsstödet behöver förbättras för att förenkla arbetet för speciallärare. De olika stödnivåerna borde tydliggöras. Dokumentationen borde effektiviseras för att minska pappersarbetet. Samarbetet mellan lärare kunde främjas genom samundervisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [432]