Utvecklingen av läsintresse och sambandet mellan läsintresse och läsprestationer hos flickor och pojkar i åk 7–9
Johansson, Sara (2023)
Johansson, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021727621
Tiivistelmä
Läsintresse innebär en positiv attityd till läsning och har visat sig ha ett samband till läsprestationer. Kraven på läsprestationer höjs för varje årskurs och forskning visar att ungdomars läsintresse och läsprestationer sjunkit de senaste 20 åren. PISA-resultaten visar att läsprestationer skiljer sig mycket bland finländska ungdomar.
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur läsintresse utvecklas över tid samt undersöka sambandet mellan läsintresse och läsprestationer hos flickor och pojkar i årskurs sju till nio. Studiens forskningsfrågor är följande:
1. Hur utvecklas läsintresse från årskurs 7 till 9 hos flickor och pojkar?
2. Vilket är sambandet mellan läsintresse och läsprestationer i årskurs 7 och 9 hos flickor och pojkar?
Elever ur fem högstadieskolor i Svenskfinland deltog i studien och data samlades in hösten 2016 och våren 2019. Samplet består av 583 elever i årskurs sju vid det första data-insamlingstillfället som sedan följs upp då eleverna går i årskurs nio. Studien är en del av projektet Ungdomars Välbefinnande och Kunskap I Framtidens Samhälle (FRAM). Analyserna gjordes med hjälp av upprepade mätningar ANOVA, Pearsons korrelation och Spearmans korrelation.
Resultatet visar att det finns signifikanta förändringar i utvecklingen av läsintresse från årskurs sju till nio för hela samplet. Utvecklingen skiljer sig även signifikant mellan könen över tid. Flickor har i medeltal ett högre läsintresse än pojkar och elever i årskurs nio har i medeltal högre läsintresse än elever i årskurs sju. Det finns signifikanta positiva samband mellan läsintresse, läsförståelse och ordförståelse. Det finns en stark positiv korrelation mellan läsintresse i årskurs sju och nio hos flickor medan motsvarande korrelation för pojkar är måttlig. Det finns en stark eller måttlig positiv korrelation mellan läsförståelse och ordförståelse i årskurs sju och årskurs nio för flickor och pojkar. Sambandet mellan läsintresse och läsförståelse samt läsintresse och ordförståelse är signifikant, positivt och svagt i de flesta fall, men skiljer sig mellan könen samt mellan årskurs sju och nio.
Eftersom denna studie i likhet med annan forskning visar ett positivt samband mellan läsintresse och läsprestationer, är det viktigt att man i skolan och samhället fortsättningsvis engagerar sig i att stärka barn och ungdomars läsintresse mångsidigt.
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur läsintresse utvecklas över tid samt undersöka sambandet mellan läsintresse och läsprestationer hos flickor och pojkar i årskurs sju till nio. Studiens forskningsfrågor är följande:
1. Hur utvecklas läsintresse från årskurs 7 till 9 hos flickor och pojkar?
2. Vilket är sambandet mellan läsintresse och läsprestationer i årskurs 7 och 9 hos flickor och pojkar?
Elever ur fem högstadieskolor i Svenskfinland deltog i studien och data samlades in hösten 2016 och våren 2019. Samplet består av 583 elever i årskurs sju vid det första data-insamlingstillfället som sedan följs upp då eleverna går i årskurs nio. Studien är en del av projektet Ungdomars Välbefinnande och Kunskap I Framtidens Samhälle (FRAM). Analyserna gjordes med hjälp av upprepade mätningar ANOVA, Pearsons korrelation och Spearmans korrelation.
Resultatet visar att det finns signifikanta förändringar i utvecklingen av läsintresse från årskurs sju till nio för hela samplet. Utvecklingen skiljer sig även signifikant mellan könen över tid. Flickor har i medeltal ett högre läsintresse än pojkar och elever i årskurs nio har i medeltal högre läsintresse än elever i årskurs sju. Det finns signifikanta positiva samband mellan läsintresse, läsförståelse och ordförståelse. Det finns en stark positiv korrelation mellan läsintresse i årskurs sju och nio hos flickor medan motsvarande korrelation för pojkar är måttlig. Det finns en stark eller måttlig positiv korrelation mellan läsförståelse och ordförståelse i årskurs sju och årskurs nio för flickor och pojkar. Sambandet mellan läsintresse och läsförståelse samt läsintresse och ordförståelse är signifikant, positivt och svagt i de flesta fall, men skiljer sig mellan könen samt mellan årskurs sju och nio.
Eftersom denna studie i likhet med annan forskning visar ett positivt samband mellan läsintresse och läsprestationer, är det viktigt att man i skolan och samhället fortsättningsvis engagerar sig i att stärka barn och ungdomars läsintresse mångsidigt.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]