Myndigheters kriskommunikation på sociala medier under covid-19-pandemin : En studie av Institutet för hälsa och välfärds kommunikation på Twitter, mars–juni 2020
Forsén, Mikael (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965009
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965009
Tiivistelmä
Sociala medier har blivit en viktig informationskanal vid kriser och de ger möjligheter för myndigheter att snabbt få en stor spridning av informationen man försöker kommunicera.
Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur myndigheter med ansvar för folkhälsa under en pandemikris kommunicerar i sociala medier med fokus på innehållsliga strategier.
Avhandlingen behandlar myndigheters kriskommunikation på sociala medier under en central samhällelig kris: covid-19-pandemin. Undersökningen ser på myndigheteten Institutet för hälsa och välfärd (THL) i Finland och dess kommunikationsstrategi på Twitter under pandemis inledande skede år 2020. Vad budskapen fokuserar på, vilka aktörer man interagerar med i innehållet samt vilka målgrupper man försöker nå med innehållet och om meddelandena i dessa avseenden varierar under tidsperioden undersöktes.
Forskningsdesignen i avhandlingen är en deskriptiv och komparativ undersökning. I dden empiriska undersökningen delades pandemins inledande skede upp i två faser och Twitter-innehållet i faserna jämfördes. Materialet samlades in år 2021 och bestod av THL:s kommunikation på Twitter under tidsperioden 11.03–10.06.2020.
Resultatet av avhandlingens empiriska del visar att THL:s kommunikation under perioden främst har haft som budskapsmässig strategi att vara informativ och instruktiv. Resultatet visar också att THL främst har interagerat på Twitter med anställda vid THL, externa myndighetsorganisationer och interna myndighetsorganisationer. THL har haft den breda allmänheten som målgruppsfokus.
THL använde sig inte av olika kommunikationsstrategier under krisens olika faser. Man kan rimligen anta att de aktörer THL främst har interagerat med under undersökningsperioden är också de THL interagerar med utanför tidsperioden och krisen. Man har också valt att i sin kriskommunikation på sociala medier prioritera allmänheten framom specifika riskgrupper.
Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur myndigheter med ansvar för folkhälsa under en pandemikris kommunicerar i sociala medier med fokus på innehållsliga strategier.
Avhandlingen behandlar myndigheters kriskommunikation på sociala medier under en central samhällelig kris: covid-19-pandemin. Undersökningen ser på myndigheteten Institutet för hälsa och välfärd (THL) i Finland och dess kommunikationsstrategi på Twitter under pandemis inledande skede år 2020. Vad budskapen fokuserar på, vilka aktörer man interagerar med i innehållet samt vilka målgrupper man försöker nå med innehållet och om meddelandena i dessa avseenden varierar under tidsperioden undersöktes.
Forskningsdesignen i avhandlingen är en deskriptiv och komparativ undersökning. I dden empiriska undersökningen delades pandemins inledande skede upp i två faser och Twitter-innehållet i faserna jämfördes. Materialet samlades in år 2021 och bestod av THL:s kommunikation på Twitter under tidsperioden 11.03–10.06.2020.
Resultatet av avhandlingens empiriska del visar att THL:s kommunikation under perioden främst har haft som budskapsmässig strategi att vara informativ och instruktiv. Resultatet visar också att THL främst har interagerat på Twitter med anställda vid THL, externa myndighetsorganisationer och interna myndighetsorganisationer. THL har haft den breda allmänheten som målgruppsfokus.
THL använde sig inte av olika kommunikationsstrategier under krisens olika faser. Man kan rimligen anta att de aktörer THL främst har interagerat med under undersökningsperioden är också de THL interagerar med utanför tidsperioden och krisen. Man har också valt att i sin kriskommunikation på sociala medier prioritera allmänheten framom specifika riskgrupper.