Tampereen 2-kehä (mt 309) välillä Rusko–Lentola, Kangasala : Aluevaraussuunnitelma
Soisalo, Antti; Ekholm, Anne; Lehto, Kari; Soosalu, Laura; Lindroos, Nina (2020)
Soisalo, Antti
Ekholm, Anne
Lehto, Kari
Soosalu, Laura
Lindroos, Nina
Pirkanmaan ELY-keskus
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-859-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-859-8
Tiivistelmä
Tampereen 2-kehä on seudullinen maantieyhteys Tampereen kaupunkiseudulla, joka kokonaisuudessaan valmistuttua tulee sijoittumaan välille Pirkkala (lentoasema)–Sääksjärvi (valtatie 3)–Vuores–Hervanta–Rusko–Lentola. Suunnitellusta kehätiestä on toteutettu Sääksjärvi– Rusko -osuus seututietasoisena maantienä 309. Tämä aluevaraussuunnitelma koskee 2-kehän eli maantien 309 jatkeen uuteen maastokäytävään suunniteltavaa noin 6,5 kilometrin osuutta välillä Rusko–Lentola. Suunnitteluosuuden länsiosa noin 700 metrin matkalla sijoittuu Tampereen kaupungin alueelle ja liittää uuden 2-kehän osuuden olemassa olevaan maantien 309 eli Ruskonkehän linjaukseen. Suunnitteluosuuden keski- ja itäosat sijoittuvat Kangasalan kaupungin alueelle Saarenmaalle ja Lentolaan.
Uusi 2-kehän jatke suunnitteluosuudella Ruskon ja Lentolan välillä tulee palvelemaan alueen paikallista ja seudullista liikennettä maankäytön kehittymisen myötä. Kangasalan kaupungin alueella maankäyttö tulee kehittymään voimakkaasti tulevaisuudessa nyt käynnissä olevan Saarenmaan osayleiskaavahankkeen mukaisen maankäytön toteutumisen myötä. Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty uuden 2-kehän linjauksen ja sen varteen toteutettavan jalankulku- ja pyöräilyväylän sekä uuden maankäytön mukaisten katuliittymien sijoittuminen Saarenmaan alueella. Suunnitteluratkaisujen keskeiset vaikutukset on arvioitu sekä tutkittu mahdollisuudet ratkaisujen vaiheittain toteutukselle. Suunnitteluratkaisujen pohjalta on esitetty tarvittavat liikennealuevaraukset Kangasalan kaupungin osayleiskaavatyötä varten. Maantien 309 jatke eli Tampereen 2-kehä välille Rusko–Lentola rakennetaan 1+1-kaistaisena maantienä, jonka poikkileikkaus on 7/9 metriä. Osuuden mitoitusnopeus on 80 km/h. Maantielle 13997 eli Saarenmaantielle rakennetaan vasen-oikea porrastus uuden päätien risteämisessä.
Maantien 309 jatkeelle suunnitteluosuudella esitetään Saarenmaantien maantieliittymien (M2 ja M3) lisäksi kolme maankäyttöä palvelevaa katuliittymää (K1, K3 ja K4) välille Rusko–Saarenmaantie. Maantien 309 osuuden Saarenmaantie–Lentola liittymätarpeet tarkentuvat myöhemmin maankäytön suunnittelun yhteydessä. Maantien 309 suuntaista jalankulun ja pyöräilyn verkkoa jatketaan rakentamalla erillinen 4 metriä leveä väylä koko suunnitteluosuudelle maantien pohjoispuolelle Ruskon ja Lentolan välille. Aluevaraussuunnitelma toimii Saarenmaan alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina ja se käsitellään kaavoitusprosessin yhteydessä. Suunnitelma toimii myös tieosuuden jatkosuunnittelun lähtökohtana.
Uusi 2-kehän jatke suunnitteluosuudella Ruskon ja Lentolan välillä tulee palvelemaan alueen paikallista ja seudullista liikennettä maankäytön kehittymisen myötä. Kangasalan kaupungin alueella maankäyttö tulee kehittymään voimakkaasti tulevaisuudessa nyt käynnissä olevan Saarenmaan osayleiskaavahankkeen mukaisen maankäytön toteutumisen myötä. Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty uuden 2-kehän linjauksen ja sen varteen toteutettavan jalankulku- ja pyöräilyväylän sekä uuden maankäytön mukaisten katuliittymien sijoittuminen Saarenmaan alueella. Suunnitteluratkaisujen keskeiset vaikutukset on arvioitu sekä tutkittu mahdollisuudet ratkaisujen vaiheittain toteutukselle. Suunnitteluratkaisujen pohjalta on esitetty tarvittavat liikennealuevaraukset Kangasalan kaupungin osayleiskaavatyötä varten. Maantien 309 jatke eli Tampereen 2-kehä välille Rusko–Lentola rakennetaan 1+1-kaistaisena maantienä, jonka poikkileikkaus on 7/9 metriä. Osuuden mitoitusnopeus on 80 km/h. Maantielle 13997 eli Saarenmaantielle rakennetaan vasen-oikea porrastus uuden päätien risteämisessä.
Maantien 309 jatkeelle suunnitteluosuudella esitetään Saarenmaantien maantieliittymien (M2 ja M3) lisäksi kolme maankäyttöä palvelevaa katuliittymää (K1, K3 ja K4) välille Rusko–Saarenmaantie. Maantien 309 osuuden Saarenmaantie–Lentola liittymätarpeet tarkentuvat myöhemmin maankäytön suunnittelun yhteydessä. Maantien 309 suuntaista jalankulun ja pyöräilyn verkkoa jatketaan rakentamalla erillinen 4 metriä leveä väylä koko suunnitteluosuudelle maantien pohjoispuolelle Ruskon ja Lentolan välille. Aluevaraussuunnitelma toimii Saarenmaan alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina ja se käsitellään kaavoitusprosessin yhteydessä. Suunnitelma toimii myös tieosuuden jatkosuunnittelun lähtökohtana.
Kokoelmat
- Raportteja [1095]