Naturliga, rytmiska och holistiska individer : Diskurser om pedagogik i Waldorfskolor i Sverige
Jansson, Charlotte Marie (2022)
Jansson, Charlotte Marie
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466829
Tiivistelmä
Waldorfpedagogiken uppmärksammas med jämna mellanrum i media, nästan uteslutande i ett negativt ljus. Waldorfskolor och deras verksamhet väcker reaktioner hos allmänheten, inte minst då undervisningsmetoderna för många framstår som avvikande och främmande. Waldorfpedagogiken vilar på grundaren Rudolf Steiners (1861–1925) läror vilka går under samlingsnamnet antroposofi. Antroposofin har en tredelad syn på människan, bestående av kropp, själ och ande. Pedagogikens uppdrag är att svara mot denna människosyn så att dessa beståndsdelar kan utvecklas på, vad som uppfattas vara, ett sunt sätt. Syftet med denna avhandling var att undersöka hur Waldorfskolor själva presenterar sin pedagogik. För att uppnå syftet analyserade jag tio svenska Waldorfskolors webbplatser. Utöver det uppmärksammar jag hur framträdande de andliga elementen som genomsyrar antroposofin, och som Waldorfskolorna kritiserats för, är på webbplatserna.
Diskursanalys, främst utifrån Norman Faircloughs tredimensionella diskursanalytiska modell, användes för att analysera webbplatserna. Detta möjliggjorde att textanalysen vidare kunde placeras in i ett bredare socialt sammanhang, i detta fall Sverige. Kopplingen till det svenska samhället är relevant, inte minst då Waldorfpedagogiken uppkom under samhällsomständigheter vilka skiljde sig markant från dagens senmoderna samhällen. I materialet kunde fyra huvudsakliga diskurser urskönjas: Helhetsperspektiv på människan, Det naturliga, Det rytmiska och En konstnärlig pedagogik. Diskurserna kunde utläsas på samtliga webbplatser, om än i en varierande utsträckning. Med en tillbakablick på Steiners läror kunde jag dra starka kopplingar mellan diskurserna, något som ytterligare beströk betydelsen av diskursen Helhetsperspektiv på människan.
Waldorfskolorna i materialet har i varierande utsträckning använt sig av en explicit antroposofisk terminologi på sina webbplatser. En stor del av informationen de presenterar har starka kopplingar till antroposofin, men kan av läsare utan insyn i Steiners tankevärld tolkas oberoende av den. Till följd av detta kunde jag visa att webbplatserna lämnade besökaren med ett stort tolkningsutrymme i den information som förmedlades. För webbesökare med kännedom om antroposofi och Waldorfpedagogik är de andliga elementen tydliga, medan besökare utan denna kännedom, trots ett iögonfallande ordval, kunde utläsa informationen frånkopplat dess andliga element.
Diskursanalys, främst utifrån Norman Faircloughs tredimensionella diskursanalytiska modell, användes för att analysera webbplatserna. Detta möjliggjorde att textanalysen vidare kunde placeras in i ett bredare socialt sammanhang, i detta fall Sverige. Kopplingen till det svenska samhället är relevant, inte minst då Waldorfpedagogiken uppkom under samhällsomständigheter vilka skiljde sig markant från dagens senmoderna samhällen. I materialet kunde fyra huvudsakliga diskurser urskönjas: Helhetsperspektiv på människan, Det naturliga, Det rytmiska och En konstnärlig pedagogik. Diskurserna kunde utläsas på samtliga webbplatser, om än i en varierande utsträckning. Med en tillbakablick på Steiners läror kunde jag dra starka kopplingar mellan diskurserna, något som ytterligare beströk betydelsen av diskursen Helhetsperspektiv på människan.
Waldorfskolorna i materialet har i varierande utsträckning använt sig av en explicit antroposofisk terminologi på sina webbplatser. En stor del av informationen de presenterar har starka kopplingar till antroposofin, men kan av läsare utan insyn i Steiners tankevärld tolkas oberoende av den. Till följd av detta kunde jag visa att webbplatserna lämnade besökaren med ett stort tolkningsutrymme i den information som förmedlades. För webbesökare med kännedom om antroposofi och Waldorfpedagogik är de andliga elementen tydliga, medan besökare utan denna kännedom, trots ett iögonfallande ordval, kunde utläsa informationen frånkopplat dess andliga element.