Romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön edistämistoimien esiselvitys
Kinnunen, Riikka (toim.); Haapanen, Riitta; Stenberg, Jan; Prykhodko, Mira (2022-11)
Lataukset:
Kinnunen, Riikka (toim.)
Haapanen, Riitta
Stenberg, Jan
Prykhodko, Mira
Pirkanmaan ELY-keskus
11 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-099-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-099-0
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli esiselvityksen laadinta romutettavaksi menevien ajoneuvojen tietoalustan toteuttavuudesta ja muista keskeisistä romuajoneuvoalan uudelleenkäyttöä edistävistä toimintakeinoista. Esiselvitys on jatkoa ympäristöministeriön asettaman työryhmän julkaisulle "Romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön tehostaminen, Ympäristöministeriön raportteja 11/2017”. Keskeinen osa hanketta on ollut tunnistettujen sidosryhmien osallistaminen, jotta heidän toiveensa ja tarpeensa tulevat huomioiduiksi mahdollisen tietoalustan kehittämisessä. Hankkeen toteutti kilpailutettuna ostopalveluna Kierivä Oy.
Esiselvityksessä on tarkasteltu romuajoneuvojen kierrätyksen ja uudelleenkäytön nykytilaa ja arvioitu uudelleen-käytön markkinaa sekä muodostettu näkemys romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön mahdollistavasta käsittely-prosessista. Uudelleenkäytön edistämisen aiemmin tunnistetuista keinoista keskeiseksi todettiin alan keskinäisen yhteistyön ja tiedonvaihdon lisääminen. Haasteena tähän liittyvien toimenpiteiden toteutuksessa on eri osapuolten osittain ristiriitaiset liiketoiminnalliset tavoitteet osana romualan markkinoita. Uudelleenkäytön edistämiseksi tarvitaankin sekä prosessin että tiedon kulun kehittämistä, ja on huomioitava, että kumpikaan niistä yksin ei riitä ratkaisemaan tunnistettuja ongelmia. Uudelleenkäytön edistäminen edellyttää ohjaavaa sääntelyä, mutta vapaaehtoisilla toimilla on mahdollista edistää esimerkiksi purkuosien laatuluokituksen laajempaa käyttöönottoa.
Yksi hankkeen tavoitteista oli toteutettavuus- ja vaikutusarvioinnin tekeminen tietopalvelun toteuttamisesta markkinaehtoisena, viranomaisten ylläpitämänä tai nykyjärjestelmää kehittämällä. Tietoalustan toteutettavuutta arvioitiin sääntelyn, eri käyttäjäprofiilien, tunnistettujen tarpeiden, digitaalisen valmiuden sekä ympäristö-, logistiikka- ja kustannusvaikutusten näkökulmasta. Esiselvityksen pohjalta voidaan todeta, että kolmesta selvitetystä tietoalustan toteutusvaihtoehdosta (markkinaehtoinen, viranomaisten ylläpitämä, nykyinen) toteuttamiskelpoisin on näiden hybridi, jossa eri osakokonaisuudet löytävät paikkansa nykyisten ratkaisuiden kehittämisen myötä. Ennakkoilmoitus-toiminnallisuuden rakentamisen hyödyt liittyvät uudelleenkäyttöön ohjautuvien romuajoneuvojen määrän kasvattamiseen ja parantuvaan tiedon keruuseen osien uudelleenkäytöstä. Toisaalta järjestelmän kustannukset ja riskit investoinnin lyhytikäisyydestä ovat merkittävät.
Esiselvityksessä on tarkasteltu romuajoneuvojen kierrätyksen ja uudelleenkäytön nykytilaa ja arvioitu uudelleen-käytön markkinaa sekä muodostettu näkemys romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön mahdollistavasta käsittely-prosessista. Uudelleenkäytön edistämisen aiemmin tunnistetuista keinoista keskeiseksi todettiin alan keskinäisen yhteistyön ja tiedonvaihdon lisääminen. Haasteena tähän liittyvien toimenpiteiden toteutuksessa on eri osapuolten osittain ristiriitaiset liiketoiminnalliset tavoitteet osana romualan markkinoita. Uudelleenkäytön edistämiseksi tarvitaankin sekä prosessin että tiedon kulun kehittämistä, ja on huomioitava, että kumpikaan niistä yksin ei riitä ratkaisemaan tunnistettuja ongelmia. Uudelleenkäytön edistäminen edellyttää ohjaavaa sääntelyä, mutta vapaaehtoisilla toimilla on mahdollista edistää esimerkiksi purkuosien laatuluokituksen laajempaa käyttöönottoa.
Yksi hankkeen tavoitteista oli toteutettavuus- ja vaikutusarvioinnin tekeminen tietopalvelun toteuttamisesta markkinaehtoisena, viranomaisten ylläpitämänä tai nykyjärjestelmää kehittämällä. Tietoalustan toteutettavuutta arvioitiin sääntelyn, eri käyttäjäprofiilien, tunnistettujen tarpeiden, digitaalisen valmiuden sekä ympäristö-, logistiikka- ja kustannusvaikutusten näkökulmasta. Esiselvityksen pohjalta voidaan todeta, että kolmesta selvitetystä tietoalustan toteutusvaihtoehdosta (markkinaehtoinen, viranomaisten ylläpitämä, nykyinen) toteuttamiskelpoisin on näiden hybridi, jossa eri osakokonaisuudet löytävät paikkansa nykyisten ratkaisuiden kehittämisen myötä. Ennakkoilmoitus-toiminnallisuuden rakentamisen hyödyt liittyvät uudelleenkäyttöön ohjautuvien romuajoneuvojen määrän kasvattamiseen ja parantuvaan tiedon keruuseen osien uudelleenkäytöstä. Toisaalta järjestelmän kustannukset ja riskit investoinnin lyhytikäisyydestä ovat merkittävät.
Kokoelmat
- Raportteja [1101]