Zooma in på Samhällslära - analys av ett lättläst läromedel och faktorer som tillsammans gör ett material lättläst
Brännbacka, Julia (2022)
Brännbacka, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101061464
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101061464
Tiivistelmä
Avhandlingens tema är lättlästa läromedel och faktorer som tillsammans gör ett material lättläst. Forskning har visat att behovet av lättlästa material har ökat och ämnet är aktuellt. Det finns olika målgrupper för lättlästa material, till exempel personer med läs- och skrivsvårigheter, koncentrationssvårigheter, språkstörningar samt personer med annat modersmål, men även andra kan gynnas av dylikt material.
Syftet med avhandlingen är att analysera vad det är som gör lättlästa läromedel till lättläst, synliggjort utgående från exemplet Zooma in på Samhällslära. Zooma in på Samhällslära är ett lättläst läromedel ämnat för årskurs 7–9 och är en del av läromedelsserien Zooma in på. Författarna till läromedlet är Ehnström-Backas, Enqvist och Stubb och utgivare är Utbildningsstyrelsen. Utgående från syftet formulerades två olika forskningsfrågor.
Hur syns det att ett läromedel är lättläst på textnivå, bildnivå och layoutnivå
Vad betyder det att ett läromedel är lättläst på textnivå, bildnivå och layoutnivå.
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats och utifrån tidigare forskares beskrivning av lättlästa material utarbetades en analysmodell. Forskning visar att lättläst inte enbart betyder att skriva en kortare text med enkla ord, utan det betyder en helhetssyn på läromedlet vad gäller text, bilder och layout. Bilder och text tillsammans med en uttänkt layout bildar ett lättläst läromedel. Analyssystemet användes således för att analysera läromedlet Zooma in på Samhällslära med fokus på text, bild och layout.
Resultatet visar att analysmaterialet uppfyller många av de kriterier för lättlästa material som beskrivits i forskning. Läromedlets text är anpassad vad gäller ordval och längd. Läsbarhetsindex visar på lättläst eller medelsvår text. Valet av bilder i läromedlet är genomtänkt. Bilderna är tydliga och lättlästa och deras användningsområden är flera. Även layouten överensstämmer med den beskrivning av lättläst som hittats i litteraturen och layouten ger ett tydligt intryck.
Syftet med avhandlingen är att analysera vad det är som gör lättlästa läromedel till lättläst, synliggjort utgående från exemplet Zooma in på Samhällslära. Zooma in på Samhällslära är ett lättläst läromedel ämnat för årskurs 7–9 och är en del av läromedelsserien Zooma in på. Författarna till läromedlet är Ehnström-Backas, Enqvist och Stubb och utgivare är Utbildningsstyrelsen. Utgående från syftet formulerades två olika forskningsfrågor.
Hur syns det att ett läromedel är lättläst på textnivå, bildnivå och layoutnivå
Vad betyder det att ett läromedel är lättläst på textnivå, bildnivå och layoutnivå.
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats och utifrån tidigare forskares beskrivning av lättlästa material utarbetades en analysmodell. Forskning visar att lättläst inte enbart betyder att skriva en kortare text med enkla ord, utan det betyder en helhetssyn på läromedlet vad gäller text, bilder och layout. Bilder och text tillsammans med en uttänkt layout bildar ett lättläst läromedel. Analyssystemet användes således för att analysera läromedlet Zooma in på Samhällslära med fokus på text, bild och layout.
Resultatet visar att analysmaterialet uppfyller många av de kriterier för lättlästa material som beskrivits i forskning. Läromedlets text är anpassad vad gäller ordval och längd. Läsbarhetsindex visar på lättläst eller medelsvår text. Valet av bilder i läromedlet är genomtänkt. Bilderna är tydliga och lättlästa och deras användningsområden är flera. Även layouten överensstämmer med den beskrivning av lättläst som hittats i litteraturen och layouten ger ett tydligt intryck.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]