Valtatien 6 parantaminen välillä Tykkimäki – Häkämäki, Kouvola : Aluevaraussuunnitelma
Romppanen, Matti; Carlstedt, Maija; Klinga, Taina; Taipale, Tero; Leskinen, Teuvo; Koukkula, Minna; Kontkanen, Olli (2021-08)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Romppanen, Matti
Carlstedt, Maija
Klinga, Taina
Taipale, Tero
Leskinen, Teuvo
Koukkula, Minna
Kontkanen, Olli
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
08 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-932-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-932-8
Tiivistelmä
Valtatie 6 välillä Koskenkylä – Kajaani on Liikenne- ja viestintäministeriön maanteiden ja rautateiden pääväyliä ja niiden palvelutasoa koskevan asetuksen mukainen pääväylä (palvelutasoluokka I) ja kuuluu Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon (Trans-European Transport Network, TEN-T) tasolle kattava verkko. Osuudella Tykkimäki – Häkämäki valtatiellä 6 on suuri merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille ja paikalliselle liikkumiselle. Kouvola RRT on Suomen ainoa TEN-T -ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali. Valtaosa terminaalin maantiekuljetuksista käyttää aluevaraussuunnitelmassa suunniteltua valtatien 6 liittymää, joka nykytilanteessa on liikenne-turvallisuudelta ja toimivuudeltaan heikko kolmihaaraliittymä. Terminaalin arvioitu käyttöönottovuosi on 2023. Seuraavissa rakentamisen vaiheissa alueelle rakentuu logistiikka- ja yritysalue.
Tämä aluevaraussuunnitelma on tehty palvelemaan Kullasvaara-Tykkimäki osayleiskaavan laatimista. Suunnitelmassa on määritelty valtatien kehittäminen pitkällä aikajänteellä. Liikenneverkko tullaan hyväksymään samanaikaisesti laadittavan Kullasvaara-Tykkimäki osayleiskaavan kautta.
Tavoitetilan määrittämisessä on oletettu valtatien 6 Kouvolan kohta parannetuksi nelikaistaiseksi vuonna 2015 valmistuneen ja vuonna 2018 hyväksytyn yleissuunnitelman mukaisesti. Osuuden Tykkimäki – Kaipiainen yleissuunnitelman hyväksymispäätös on jo vanhentunut, mutta tavoitetilassa on varauduttu siinä esitettyyn valtatien poikkileikkaukseen.
Valtatie 6 parannetaan suunnittelualueen länsipäässä kaksiajorataiseksi moottoritieksi ja itäpäässä nelikaistaiseksi keskikaidetieksi. Karjankadun (mt 373) kolmihaarainen tasoliittymä korvataan eritasoliittymällä, joka palvelee yhteytenä RR-terminaaliin ja katuverkkoon. Häkämäentien (mt 14613) ja Jyrääntien (mt 14616) liittymät valtatiellä muutetaan risteämiseksi. Nykyinen Karjalankatu muutetaan kaduksi ja jatketaan Häkämäentielle. Karjalankadulta rakennetaan uusi katuyhteys Kullasvaaran eritasoliittymään ja siitä valtatien pohjoispuolelle Maijanaroon. Jalankulku- ja pyöräilyverkostoa täydennetään. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty ratkaisu myös pelkän eritasoliittymän rakentamisesta.
Parantamisen kustannusarvio on noin 25,5 miljoonaa euroa (MAKU 106,41; 2015=100). Hanke ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava (h/k = 0,8). Tavoitteet toteutuvat hyvin erityisesti liikenneturvallisuuden osalta. Suunnitelmaratkaisu tukee hyvin terminaalialueen kehittämistä.
Tämä aluevaraussuunnitelma on tehty palvelemaan Kullasvaara-Tykkimäki osayleiskaavan laatimista. Suunnitelmassa on määritelty valtatien kehittäminen pitkällä aikajänteellä. Liikenneverkko tullaan hyväksymään samanaikaisesti laadittavan Kullasvaara-Tykkimäki osayleiskaavan kautta.
Tavoitetilan määrittämisessä on oletettu valtatien 6 Kouvolan kohta parannetuksi nelikaistaiseksi vuonna 2015 valmistuneen ja vuonna 2018 hyväksytyn yleissuunnitelman mukaisesti. Osuuden Tykkimäki – Kaipiainen yleissuunnitelman hyväksymispäätös on jo vanhentunut, mutta tavoitetilassa on varauduttu siinä esitettyyn valtatien poikkileikkaukseen.
Valtatie 6 parannetaan suunnittelualueen länsipäässä kaksiajorataiseksi moottoritieksi ja itäpäässä nelikaistaiseksi keskikaidetieksi. Karjankadun (mt 373) kolmihaarainen tasoliittymä korvataan eritasoliittymällä, joka palvelee yhteytenä RR-terminaaliin ja katuverkkoon. Häkämäentien (mt 14613) ja Jyrääntien (mt 14616) liittymät valtatiellä muutetaan risteämiseksi. Nykyinen Karjalankatu muutetaan kaduksi ja jatketaan Häkämäentielle. Karjalankadulta rakennetaan uusi katuyhteys Kullasvaaran eritasoliittymään ja siitä valtatien pohjoispuolelle Maijanaroon. Jalankulku- ja pyöräilyverkostoa täydennetään. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty ratkaisu myös pelkän eritasoliittymän rakentamisesta.
Parantamisen kustannusarvio on noin 25,5 miljoonaa euroa (MAKU 106,41; 2015=100). Hanke ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava (h/k = 0,8). Tavoitteet toteutuvat hyvin erityisesti liikenneturvallisuuden osalta. Suunnitelmaratkaisu tukee hyvin terminaalialueen kehittämistä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]