Riksväg 3 på avsnittet Helsingby–Laihela, utredningsplan (Korsholm, Laihela) : Miljökonsekvensbeskrivning
Ramboll Finland Oy (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ramboll Finland Oy
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-849-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-849-9
Tiivistelmä
Riksväg 3 är riksvägen från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Förbindelsen är ett av Finlands viktigaste och livligast trafikerade huvudvägsavsnitt samt en del av ett internationellt nät som omfattar hela Europa. Vägavsnittet som ska förbättras ligger mellan Helsingby i Korsholm och Laihela centrum och är cirka 14 kilometer långt. Planeringsområdet börjar i Vikby i Korsholm från den planskilda anslutningen med riksväg 8 och sträcker sig till den planskilda anslutningen i Maunula i Laihela. I projektet bedömdes sträckningsalternativen 1a, 1b, 2a, 2b och 2c samt jämförelsealternativet 0 (riksvägen blir kvar i nuvarande form på den nuvarande platsen).
En utveckling av vägförbindelsen på riksväg 3 mellan Laihela och Helsingby har varit ett aktuellt och viktigt projekt en längre tid. Syftet med att utveckla vägen är att förbättra smidigheten och säkerheten på vägavsnittet. Utmaningar på vägavsnittet är framför allt bristen på säkra omkörningsmöjligheter, osäkerheten vid anslutningarna och svårigheten att förutse restiden med alla trafikformer. Problemen orsakar olyckor och farliga situationer samt extra kostnader speciellt för den tunga trafiken.
Miljökonsekvensbedömningen var speciellt koncentrerad på betydande miljökonsekvenser. I konsekvensbeskrivningsskedet bedömdes de väsentliga konsekvenser som hade identifierats i programskedet: konsekvenser för trafiken och trafiksäkerheten, konsekvenser för markanvändningen, konsekvenser för landskapet, konsekvenser för människornas levnadsförhållanden och trivsel, konsekvenser för näringslivet, konsekvenser av sulfatjordarna och områden med översvämningsrisk, konsekvenser för naturen på obebyggda skogbevuxna områden, längs vattendragen och i skogsholmar som vägalternativens terrängkorridorer påverkar och konsekvenser för direktivarterna. Dessutom är klimatpåverkan och resurseffektivitet betydelsefulla konsekvenser på en allmän nivå.
De som bor i området samt andra intressentgrupper hade möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen. Åsikter om projektet och dess alternativ samlades in under hela planeringstiden. Invånare och andra intressenter informerades om projektet genom meddelanden, med hjälp av en postningslista samt på internet.
En utveckling av vägförbindelsen på riksväg 3 mellan Laihela och Helsingby har varit ett aktuellt och viktigt projekt en längre tid. Syftet med att utveckla vägen är att förbättra smidigheten och säkerheten på vägavsnittet. Utmaningar på vägavsnittet är framför allt bristen på säkra omkörningsmöjligheter, osäkerheten vid anslutningarna och svårigheten att förutse restiden med alla trafikformer. Problemen orsakar olyckor och farliga situationer samt extra kostnader speciellt för den tunga trafiken.
Miljökonsekvensbedömningen var speciellt koncentrerad på betydande miljökonsekvenser. I konsekvensbeskrivningsskedet bedömdes de väsentliga konsekvenser som hade identifierats i programskedet: konsekvenser för trafiken och trafiksäkerheten, konsekvenser för markanvändningen, konsekvenser för landskapet, konsekvenser för människornas levnadsförhållanden och trivsel, konsekvenser för näringslivet, konsekvenser av sulfatjordarna och områden med översvämningsrisk, konsekvenser för naturen på obebyggda skogbevuxna områden, längs vattendragen och i skogsholmar som vägalternativens terrängkorridorer påverkar och konsekvenser för direktivarterna. Dessutom är klimatpåverkan och resurseffektivitet betydelsefulla konsekvenser på en allmän nivå.
De som bor i området samt andra intressentgrupper hade möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen. Åsikter om projektet och dess alternativ samlades in under hela planeringstiden. Invånare och andra intressenter informerades om projektet genom meddelanden, med hjälp av en postningslista samt på internet.
Kokoelmat
- Raportteja [1101]