Marginalisering som socialt problem och småbarnspedagogik som förebyggande verksamhet – en teoretisk diskussion
Lahola, Heidi-Jessica (2022)
Lahola, Heidi-Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855847
Tiivistelmä
Genom socialpolitiska åtgärder skapar samhället bl.a. ekonomisk, politisk och socio-kulturell verksamhet så som arbetskraft som säkerställer samhällets ekonomi och olika verksamhetsformer som ansvarar över omsorgen om dem som inte klarar av att se efter sig själva. Socialpolitiska åtgärder är en viktig arena när det kommer till socialiseringsprocesser och delaktighet i samhället. Socialpolitiska åtgärder har ofta som syfte att förebygga eller hantera sociala risker och problem med målsättningen att skapa ”ett gott liv” för samhällets samtliga medborgare.
Syftet med denna avhandling är att diskutera marginalisering som socialt problem och hur verksamheten inom småbarnspedagogiken fungerar som förebyggande (socialt) arbete. Avhandlingens forskningsfrågor är därför följande: Hur förklaras sociala problem? Vad ökar riskerna för marginalisering och hur kan dessa förebyggas eller repareras? Samt vilken är den allmänt förebyggande verksamhet som sker inom småbarnspedagogiken i förhållande till marginalisering?
Att marginaliseras innebär ofta att individen har svårt eller till och med omöjligt att leva i enlighet med vad som avses vara ”ett gott liv” p.g.a. ett flertal bristtillstånd som berör individens välmående. Faktorer som ökar riskerna för individen att marginaliseras kan bl.a. handla om arbetslöshet, olika former av fattigdom eller avvikande beteende så som brottslighet och missbruk. Marginalisering är dessutom i många fall ärftligt, med andra ord är marginaliserade vårdnadshavare en faktor som höjer riskerna för att också barnet marginaliseras. Faktorer som i sin tur skyddar individen (och i synnerhet barnet) från marginalisering är t.ex. betydelsefulla sociala nätverk, trygga relationer, upplevelser av samhörighet och grupptillhörighet samt god självkänsla och goda socioemotionella färdigheter.
Inom den småbarnspedagogiska verksamheten sker det förebyggande arbetet i den dagliga verksamheten genom främjandet av jämställdhet och jämlikhet samt delaktighet och gemenskap. Den småbarnspedagogiska verksamheten erbjuder dessutom individuellt anpassade stödformer åt de barn som anses ha behov av sådana. Förutom att investeringar i en kvalitativ småbarnspedagogik är gynnsamma för individen tyder forskning på att det även är till fördel för hela samhället, bl.a. genom att vara ekonomiskt lönsamma.
Syftet med denna avhandling är att diskutera marginalisering som socialt problem och hur verksamheten inom småbarnspedagogiken fungerar som förebyggande (socialt) arbete. Avhandlingens forskningsfrågor är därför följande: Hur förklaras sociala problem? Vad ökar riskerna för marginalisering och hur kan dessa förebyggas eller repareras? Samt vilken är den allmänt förebyggande verksamhet som sker inom småbarnspedagogiken i förhållande till marginalisering?
Att marginaliseras innebär ofta att individen har svårt eller till och med omöjligt att leva i enlighet med vad som avses vara ”ett gott liv” p.g.a. ett flertal bristtillstånd som berör individens välmående. Faktorer som ökar riskerna för individen att marginaliseras kan bl.a. handla om arbetslöshet, olika former av fattigdom eller avvikande beteende så som brottslighet och missbruk. Marginalisering är dessutom i många fall ärftligt, med andra ord är marginaliserade vårdnadshavare en faktor som höjer riskerna för att också barnet marginaliseras. Faktorer som i sin tur skyddar individen (och i synnerhet barnet) från marginalisering är t.ex. betydelsefulla sociala nätverk, trygga relationer, upplevelser av samhörighet och grupptillhörighet samt god självkänsla och goda socioemotionella färdigheter.
Inom den småbarnspedagogiska verksamheten sker det förebyggande arbetet i den dagliga verksamheten genom främjandet av jämställdhet och jämlikhet samt delaktighet och gemenskap. Den småbarnspedagogiska verksamheten erbjuder dessutom individuellt anpassade stödformer åt de barn som anses ha behov av sådana. Förutom att investeringar i en kvalitativ småbarnspedagogik är gynnsamma för individen tyder forskning på att det även är till fördel för hela samhället, bl.a. genom att vara ekonomiskt lönsamma.