Känslor och företagsförvärv : En kvalitativ intervjustudie om känslor hos de anställda i uppköpta företag i början av integrationsprocessen vid förvärv
Hynni, Hanna-Kaisa (2022)
Hynni, Hanna-Kaisa
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070951614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070951614
Tiivistelmä
Konsolidering är ett kraftigt fenomen globalt och påverkar alla branscher. Stora blir större genom att köpa andra organisationer som ofta behandlas under rubriken M&A (Mergers & Acquisitions), fusion och förvärv. M&A-aktiviteter bidrar till stora förändringar för organisationer och påverkar livet för medlemmarna i organisationerna. Där har känslorna en viktig roll under förändringarna (Waddell & Sohal, 1998). Största delen av fusionerna och förvärven misslyckas med att nå de utsatta målen (Christensen et al., 2011). Eftersom den traditionella tyngdpunkten såsom ekonomi, juridik eller andra hårda fakta inte ger förklaringar är det väsentligt att söka svar till och förståelse av orsakerna till misslyckande eller framgång annanstans. Även om att mjukare frågor, den mänskliga sidan av fusioner och förvärv har fått mera utrymme i den akademiska diskussionen under senaste decennium (Teerikangas, 2006, 2012; Weber & Drori, 2011; Dao & Bayer, 2021) saknas det ännu förståelse för till exempel känslor i samband med fusioner och förvärv (Sarala et al., 2019). Vidare ligger forskningsfokus ofta på köparen och ledningen istället för på de anställda (Colmans, 2008).
Syftet med denna avhandling är att studera känslor hos de anställda i det uppköpta företaget i början av integrationen. För att studiens syfte skulle uppfyllas och forskningsfrågorna besvaras vände jag mig till sju frivilliga anställda inom ett familjeföretag som hade köpts upp av ett finskt börsnoterat bolag. Tematiska intervjuer med dialogiskt grepp användes som insamlingsmetod och tematisk analys som analysmetod. Informanterna samt organisationer är anonyma i avhandlingen på både organisationens och informanternas önskan.
Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning om känslor i organisationer, forskning om fusion och förvärv samt känslor i samband med fusion och förvärv. De teman som jag kommit fram till i min analys baserar sig delvis på den teoretiska referensramen men det empiriska materialet har haft en avgörande roll under hela processen. Mina teman är känslor vid de första gemensamma stegen med köparen, känslor i organisationen och de önskade känslorna hos de anställda under integrationsfasen.
Vilka känslor som uppstår hos de anställda och på vilket sätt de uttrycker sina känslor under integration visar att spektrumet av känslor är brett och varierar mest under den första gemensamma tiden vilket inkluderar känslor som osäkerhet, intresse, ångest och nyfikenhet. Senare under integrationen ligger tyngdpunkten på varierande positiva känslor som de anställda upplevt för att bidra med sin del till den nya gemensamma organisationen. De viktigaste känslorna bland mina informanter var iver att delta och samarbeta, nyfikenhet mot den nya organisationen och de nya möjligheterna.
Avhandlingens resultat visar hur viktiga känslorna är både för individer och organisationer. Den drivkraft som känslorna innebär kan användas som resurs för att förbättra både välmåendet hos människorna och organisationens möjlighet att nå de utsatta målen. Risken är att ifall känslorna lämnas utan uppmärksamhet följer det negativa konsekvenser och organisationen förlorar potentialen som är inbyggd till känslorna. Informanternas önskade känslor i samband med integration öppnar diskussionen om ett nytt sätt att närma forskning om fusion och förvärv. De viktigaste önskade känslor var lycklighet, positiv framåt blickande attityden, (arbets)glädje och välmående som borde vara alla organisationers mål.
Syftet med denna avhandling är att studera känslor hos de anställda i det uppköpta företaget i början av integrationen. För att studiens syfte skulle uppfyllas och forskningsfrågorna besvaras vände jag mig till sju frivilliga anställda inom ett familjeföretag som hade köpts upp av ett finskt börsnoterat bolag. Tematiska intervjuer med dialogiskt grepp användes som insamlingsmetod och tematisk analys som analysmetod. Informanterna samt organisationer är anonyma i avhandlingen på både organisationens och informanternas önskan.
Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning om känslor i organisationer, forskning om fusion och förvärv samt känslor i samband med fusion och förvärv. De teman som jag kommit fram till i min analys baserar sig delvis på den teoretiska referensramen men det empiriska materialet har haft en avgörande roll under hela processen. Mina teman är känslor vid de första gemensamma stegen med köparen, känslor i organisationen och de önskade känslorna hos de anställda under integrationsfasen.
Vilka känslor som uppstår hos de anställda och på vilket sätt de uttrycker sina känslor under integration visar att spektrumet av känslor är brett och varierar mest under den första gemensamma tiden vilket inkluderar känslor som osäkerhet, intresse, ångest och nyfikenhet. Senare under integrationen ligger tyngdpunkten på varierande positiva känslor som de anställda upplevt för att bidra med sin del till den nya gemensamma organisationen. De viktigaste känslorna bland mina informanter var iver att delta och samarbeta, nyfikenhet mot den nya organisationen och de nya möjligheterna.
Avhandlingens resultat visar hur viktiga känslorna är både för individer och organisationer. Den drivkraft som känslorna innebär kan användas som resurs för att förbättra både välmåendet hos människorna och organisationens möjlighet att nå de utsatta målen. Risken är att ifall känslorna lämnas utan uppmärksamhet följer det negativa konsekvenser och organisationen förlorar potentialen som är inbyggd till känslorna. Informanternas önskade känslor i samband med integration öppnar diskussionen om ett nytt sätt att närma forskning om fusion och förvärv. De viktigaste önskade känslor var lycklighet, positiv framåt blickande attityden, (arbets)glädje och välmående som borde vara alla organisationers mål.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]