Rektorers uppfattningar av att ansvara för hållbarhetsfrågor i gymnasiet
Tengman, Carl (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061145899
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061145899
Tiivistelmä
Syfte med denna avhandling är att beforska ledning av gymnasieskolors arbete med hållbarhet ur ett rektorsperspektiv. Jag avser ta reda på hur rektorer uppfattar hållbarhet som begrepp, vilka dimensioner av hållbarhet som rektorerna fokuserar på i sitt arbete kring hållbarhet samt hur de uppfattar detta arbete generellt.
De forskningsfrågor som jag har valt för denna studie är följande:
1) Hur uppfattar rektorer fenomenet hållbarhet?
2) Hur uppfattar rektorer att man i gymnasiet arbetar med hållbarhet?
3) Hur uppfattar rektorer sin roll i att leda gymnasiets arbete med hållbarhetsfrågor?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Sammanlagt deltog sex informanter från svenskspråkiga gymnasier i Finland i studien. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes i samband med analysen av resultatet.
Undersökningens resultat omfattar rektorers uppfattningar av vad hållbarhet är samt hur de uppfattar sin roll i att leda gymnasiets arbete med hållbarhetsfrågor. Resultatet från analysen resulterade i sammanlagt fjorton grupperingar fördelade på de tre forskningsfrågorna. För den första forskningsfrågan identifierades två huvudgrupperingar med tre underkategorier till den första grupperingen. För den andra forskningsfrågan identifierades fem grupperingar och för den tredje forskningsfrågan identifierades åtta grupperingar.
Denna avhandling bidrar till en ökad förståelse av hur begreppet hållbarhet förstås och tolkas av rektorer samt hur det framkommer i gymnasiets vardag hur begreppet är anknutet till rektors arbete samt hur brett begreppet hållbarhet kan förstås och tolkas.
De forskningsfrågor som jag har valt för denna studie är följande:
1) Hur uppfattar rektorer fenomenet hållbarhet?
2) Hur uppfattar rektorer att man i gymnasiet arbetar med hållbarhet?
3) Hur uppfattar rektorer sin roll i att leda gymnasiets arbete med hållbarhetsfrågor?
Avhandlingen bygger på en kvalitativ fenomenografisk studie. Sammanlagt deltog sex informanter från svenskspråkiga gymnasier i Finland i studien. Datainsamlingsmetoden som använts är halvstrukturerade intervjuer och en fenomenografisk sjustegsmodell användes i samband med analysen av resultatet.
Undersökningens resultat omfattar rektorers uppfattningar av vad hållbarhet är samt hur de uppfattar sin roll i att leda gymnasiets arbete med hållbarhetsfrågor. Resultatet från analysen resulterade i sammanlagt fjorton grupperingar fördelade på de tre forskningsfrågorna. För den första forskningsfrågan identifierades två huvudgrupperingar med tre underkategorier till den första grupperingen. För den andra forskningsfrågan identifierades fem grupperingar och för den tredje forskningsfrågan identifierades åtta grupperingar.
Denna avhandling bidrar till en ökad förståelse av hur begreppet hållbarhet förstås och tolkas av rektorer samt hur det framkommer i gymnasiets vardag hur begreppet är anknutet till rektors arbete samt hur brett begreppet hållbarhet kan förstås och tolkas.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]