Kouluttajan käsikirja 2021
Halonen, Pekka; Helén, Joonas; Hirsimäki, Juha; Isola, Ville; Kaalikoski, Laura; Keskitalo, Jussi; Lehtinen, Lauri; Lindberg, Patrik; Nieminen, Laura; Nybo, Mats; Parviainen, Antti; Pihlainen, Kai; Pohja, Miikka; Pulkka, Antti-Tuomas; Räsänen, Ville; Tikkanen, Pekka; Vaara, Jani; Vihavainen, Jere; Virtanen, Eero; Virtanen, Timo; Västilä, Ville; Väätäinen, Pasi (2022)
Avaa tiedosto
KOKO TEOS
1. JOHDANTO
2. SOTILASKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHDAT JA PÄÄMÄÄRÄT
3. SOTILASKOULUTTAJAN VAATIMUKSET JA ROOLIT
4. OPPIMINEN
5. OPETUSMENETELMÄT SOTILASKOULUTUKSESSA
6. OPPIMISYMPÄRISTÖT MONIMUOTOISEN KOULUTUKSEN TUKENA
7. KOULUTUSTAPAHTUMAT 1
7. KOULUTUSTAPAHTUMAT 2
8. TOIMINTAKYVYN KEHITTÄMINEN SOTILASKOULUTUKSESSA
Lataukset:
Halonen, Pekka
Helén, Joonas
Hirsimäki, Juha
Isola, Ville
Kaalikoski, Laura
Keskitalo, Jussi
Lehtinen, Lauri
Lindberg, Patrik
Nieminen, Laura
Nybo, Mats
Parviainen, Antti
Pihlainen, Kai
Pohja, Miikka
Pulkka, Antti-Tuomas
Räsänen, Ville
Tikkanen, Pekka
Vaara, Jani
Vihavainen, Jere
Virtanen, Eero
Virtanen, Timo
Västilä, Ville
Väätäinen, Pasi
Editori
Katajisto, Oskari, lukija
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
2022
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255169
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081255169
Kuvaus
Huomioithan, että äänikirjaversio ei sisällä kaikkia teoksen taulukoita, lähdeviitteitä, lähdeluetteloita eikä valokuvia. Teos e-kirjana (PDF) tässä.
Tiivistelmä
Koulutustaito on kouluttajan osaamista, jossa yhdistyvät kouluttajan taito suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää koulutustapahtumia. Koulutustaito ilmenee erityisesti kouluttajan ammatillisena osaamisena ja pedagogisena eli opettamisen taitona tukea ja ohjata koulutettavien oppimista. Kouluttajan koulutustaitoon liittyvä kehittämisosaaminen on henkilökohtainen valmius, joka mahdollistaa jatkuvaa kehittämistä muuttuvassa toimintaympäristössä ja työnkuvan vaatimusten monipuolistuessa.
Kouluttajan käsikirjan tarkoituksena on ohjata Puolustusvoimissa annettavaa koulutusta ja käytettäviä opetusmenetelmiä sekä antaa perusteita koulutustapahtumien ja harjoitusten suunnitteluun ja toteutukseen. Käsikirja tukee sotilaskouluttajan koulutustaidon ja Puolustusvoimien koulutuskulttuuriin kehittymistä yhteiskunnan, oppimisympäristöjen ja koulutuksen sisältöjen muuttuneiden vaatimusten mukaisesti. Käsikirjassa konkretisoidaan Koulutus 2020 -ohjelman uudistukset koulutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä opetusmenetelmien käyttöön ja uusien oppimisympäristöjen hyödyntämiseen liittyen.
Kouluttajan käsikirja on tarkoitettu kaikille sotilaskouluttajan tehtävissä toimiville ja niihin harjaantuville. Kokeneille kouluttajille käsikirja tarjoaa mahdollisuuden arvioida omia ja totuttuja opetus- ja toimintatapoja. Harjaantuville kouluttajille käsikirja luo mahdollisuuden kehittää omaa koulutustaidollista osaamistaan sekä tietämystään Puolustusvoimien koulutuksen kokonaisuudesta ja toteutuksesta. Eritasoisissa kouluttajatehtävissä toimivien on osattava soveltaa tässä käsikirjassa esitettyjä periaatteita koulutusaiheiden, tilanteiden, olosuhteiden ja oppimistavoitteiden mukaisesti.
Kouluttajan käsikirja koostuu johdannosta ja seitsemästä luvusta. Toinen luku Sotilaskoulutuksen lähtökohdat ja päämäärät käsittelee sotilaskoulutuksen lähtökohtia ja tavoitteita sekä keskeisiä koulutustoimialaan, osaamiseen ja toimintakykyyn liittyviä käsitteitä. Kolmannessa luvussa Sotilaskouluttajan vaatimukset ja roolit kuvataan nykyaikaisia sekä muuttuneen toimintaympäristön asettamia vaatimuksia sotilaskouluttajalle sekä kouluttajan erilaisia rooleja. Neljäs luku Oppiminen käsittelee oppimisen ja kouluttamisen teoriaa ja keskeisiä periaatteita. Viidennessä luvussa Opetusmenetelmät sotilaskoulutuksessa kuvataan yleisimpiä sotilaskoulutuksessa käytettäviä opetusmenetelmiä ja niiden käyttöperiaatteita. Kuudes luku Oppimisympäristöt monimuotoisen koulutuksen tukena kuvaa, miten erilaisia oppimisympäristöjä voidaan optimaalisesti hyödyntää monimuotoisen opetuksen sekä koulutuksen tukena. Seitsemännessä luvussa Koulutustapahtumat luodaan yhtenäinen suunnittelu- ja toimintamalli käytettäväksi sotilaskoulutuksen koulutustapahtumissa sekä annetaan kouluttajille konkreettiset ohjeet erilaisten koulutustapahtumien suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Kahdeksas luku Toimintakyvyn kehittäminen sotilaskoulutuksessa käsittelee toimintakykykoulutuksen suunnittelua ja johtamista.
Kouluttajan käsikirja muodostaa Johtajan käsikirjan kanssa toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Kouluttajan käsikirja kumoaa Kouluttamisen perusteet (1994) ja Kouluttajan oppaan (200
Kouluttajan käsikirjan tarkoituksena on ohjata Puolustusvoimissa annettavaa koulutusta ja käytettäviä opetusmenetelmiä sekä antaa perusteita koulutustapahtumien ja harjoitusten suunnitteluun ja toteutukseen. Käsikirja tukee sotilaskouluttajan koulutustaidon ja Puolustusvoimien koulutuskulttuuriin kehittymistä yhteiskunnan, oppimisympäristöjen ja koulutuksen sisältöjen muuttuneiden vaatimusten mukaisesti. Käsikirjassa konkretisoidaan Koulutus 2020 -ohjelman uudistukset koulutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä opetusmenetelmien käyttöön ja uusien oppimisympäristöjen hyödyntämiseen liittyen.
Kouluttajan käsikirja on tarkoitettu kaikille sotilaskouluttajan tehtävissä toimiville ja niihin harjaantuville. Kokeneille kouluttajille käsikirja tarjoaa mahdollisuuden arvioida omia ja totuttuja opetus- ja toimintatapoja. Harjaantuville kouluttajille käsikirja luo mahdollisuuden kehittää omaa koulutustaidollista osaamistaan sekä tietämystään Puolustusvoimien koulutuksen kokonaisuudesta ja toteutuksesta. Eritasoisissa kouluttajatehtävissä toimivien on osattava soveltaa tässä käsikirjassa esitettyjä periaatteita koulutusaiheiden, tilanteiden, olosuhteiden ja oppimistavoitteiden mukaisesti.
Kouluttajan käsikirja koostuu johdannosta ja seitsemästä luvusta. Toinen luku Sotilaskoulutuksen lähtökohdat ja päämäärät käsittelee sotilaskoulutuksen lähtökohtia ja tavoitteita sekä keskeisiä koulutustoimialaan, osaamiseen ja toimintakykyyn liittyviä käsitteitä. Kolmannessa luvussa Sotilaskouluttajan vaatimukset ja roolit kuvataan nykyaikaisia sekä muuttuneen toimintaympäristön asettamia vaatimuksia sotilaskouluttajalle sekä kouluttajan erilaisia rooleja. Neljäs luku Oppiminen käsittelee oppimisen ja kouluttamisen teoriaa ja keskeisiä periaatteita. Viidennessä luvussa Opetusmenetelmät sotilaskoulutuksessa kuvataan yleisimpiä sotilaskoulutuksessa käytettäviä opetusmenetelmiä ja niiden käyttöperiaatteita. Kuudes luku Oppimisympäristöt monimuotoisen koulutuksen tukena kuvaa, miten erilaisia oppimisympäristöjä voidaan optimaalisesti hyödyntää monimuotoisen opetuksen sekä koulutuksen tukena. Seitsemännessä luvussa Koulutustapahtumat luodaan yhtenäinen suunnittelu- ja toimintamalli käytettäväksi sotilaskoulutuksen koulutustapahtumissa sekä annetaan kouluttajille konkreettiset ohjeet erilaisten koulutustapahtumien suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Kahdeksas luku Toimintakyvyn kehittäminen sotilaskoulutuksessa käsittelee toimintakykykoulutuksen suunnittelua ja johtamista.
Kouluttajan käsikirja muodostaa Johtajan käsikirjan kanssa toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Kouluttajan käsikirja kumoaa Kouluttamisen perusteet (1994) ja Kouluttajan oppaan (200
Kokoelmat
- Äänikirjat [3]