Verkko-opiskelu alokasjaksolla : palvelusmotivaation yhteys käyttäjäkokemuksiin PVMoodlesta
Salo, Aki (2022)
Salo, Aki
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Pro gradu -tutkielma (SM)
2022
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953470
Tiivistelmä
Digitalisaatio, uudet oppimiskäsitykset ja opetusmenetelmät luovat mahdollisuuksia varusmiespalveluksen kehittämiselle. Puolustusvoimien Koulutus 2020 -uudistuksen yhteydessä verkko-opetusta ja PVMoodle-verkko-oppimisalustaa hyödynnetään entistä enemmän varusmieskoulutuksessa. Yhtenä uudistuksen tavoitteena on edistää varusmiesten palvelukseen sopeutumista ja palvelusmotivaatiota. Kaikissa puolustushaaroissa toteutetaan yhtenäisesti alokasjakso, joka on tärkein koulutusjakso palvelusmotivaation muodostumisen kannalta. Tut-kielman tavoitteena oli selvittää, millaisia käyttäjäkokemuksia alokkailla oli PVMoodlesta ja miten käyttäjäkokemukset olivat yhteydessä alokkaiden palvelusmotivaatioon ja taustoihin. Tutkielma toteutettiin määrällisenä ja aineisto kerättiin informoituna verkkokyselynä Rannikkoprikaatin saapumiserän 2/2021 alokkailta. Alokasjakson viidennellä viikolla toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 417 alokasta. Palvelusmotivaatiota koskevissa kysymyksissä hyödynnettiin odotusarvoteoriaa. PVMoodlen käyttäjäkokemuksia koskevissa kysymyksissä hyödynnettiin teknologian hyväksymismallia. Väittämät muodostettiin hyödyntämällä aiemmin validoituja kysymyssarjoja, Puolustusvoimien alkukyselyä sekä tätä tutkielmaa varten laadittuja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS- ja Mplus-ohjelmilla. Tärkeimmät analyysit olivat konfirmatorinen ja eksploratiivinen faktorianalyysi, klusterianalyysi sekä eri varianssianalyysit. Alokkailla oli melko positiiviset käyttäjäkokemukset PVMoodlesta informaation laadun, hyödyllisyyden, helppokäyttöisyyden, teknisen toimivuuden ja yleisen tyytyväisyyden suhteen. Alokkaat suhtautuivat erityisen negatiivisesti PVMoodlen viestinnällisyyteen. Alokkaat jakautuivat kolmeen motivaatioryhmään odotusarvoprofiilien perusteella: motivoituneet, välinpitämättömät ja heikosti motivoituneet. Motivoituneilla oli positiivisimmat käyttäjäkokemukset, välinpitämättömät oli keskimmäinen ryhmä ja heikosti motivoituneilla oli negatiivisimmat käyttäjäkokemukset. Ryhmien väliset erot jäivät kuitenkin pieniksi. Omaehtoisella PVMoodlen käytöllä havaittiin positiivinen vaikutus käyttäjäkokemuksiin, ja sillä oli ryhmien välisiä eroja pienentävä vaikutus. Varusmiespalvelusta edeltävällä virtuaalisen oppimissalustan käytöllä ei havaittu vaikutusta motivaatioryhmien välisiin eroihin. Koulutustaustalla, johtajahalukkuudella ja sukupuolella havaittiin tilastollisesti merkittävä yhteys käyttäjäkokemuksiin. Alokkaat käyttävät PVMoodlea tyypillisesti muutaman kerran viikossa alle 30 minuuttia kerrallaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että alokkailla on pääosin melko positiiviset käyttäjäkokemukset PVMoodlesta. Korkealla palvelusmotivaatiolla on heikko yhteys positiivisiin käyttäjäkokemuksiin PVMoodlesta. Ammattikoulutaustaisilla oli selkeästi positiivisimmat käyttäjäkokemukset. Johtajahalukkailla oli miehistöhalukkaita positiivisemmat käyttäjäkokemukset, ja naisilla oli miehiä positiivisemmat käyttäjäkokemukset.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]