Perusyksikön päällikkö työaikansa kohdentajana : näkökulmana pedagoginen johtaminen
Rajamäki, Joni (2022)
Rajamäki, Joni
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
johtaminen
Pro gradu -tutkielma (SM)
2022
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953462
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953462
Tiivistelmä
Useiden aikaisempien tutkimusten perusteella perusyksikön päällikön aikaresurssit eivät riitä hoitamaan kaikkia työtehtäviä kunnolla. Päällikkö joutuukin valitsemaan, mihin hän kohdentaa työaikansa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rauhan ajan perusyksiköiden päälliköt kohdentavat työaikansa kokemiensa ydintehtävien välillä, miten niiden tulisi kohdentua ja mitä keinoja päälliköillä on vaikuttaa aikaresurssien jakautumiseen. Päätutkimuskysymys oli "Miten perusyksiköiden päälliköiden ydintehtäviin käytettävät aikaresurssit näyttäytyvät pedagogisen johtamisen näkökulmasta?" Tähän haettiin vastaus kolmella alatutkimuskysymyksellä, joilla selvitettiin mitkä ovat päälliköiden kokemat ydintehtävät, miten aikaresurssit jakautuvat näiden välillä ja miten aikaresurssien tulisi jakautua. Viimeisellä alatutkimuskysymyksellä selvitettiin, millaisilla keinoilla päällikkö voi vaikuttaa aikaresurssiensa kohdentamiseen. Perusyksikkö on verrattavissa opetuslaitokseen ja päällikkö sen rehtoriin. Tästä syystä valitsin tutkimuksen teoriaksi pedagogisen johtamisen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä ja tarkasteltavana joukkona toimivat Panssariprikaatin yksiköiden päälliköt. Tutkimuksen tulosten mukaan perusyksikön päällikön tärkeimpiin ydintehtäviin sisältyivät oman henkilökunnan oppimisen mahdollistaminen, joukkotuotantovelvoitteen toimeenpano, valmiuteen liittyvät asiat ja henkilöstöhallinto. Eri tehtävien kesken aikaresurssit jakautuivat epätasaisesti. Joukkotuotantovelvoitteen toimeenpano vie kokonaisuutena eniten aikaa päällikön ydintehtävistä. Vähiten aikaa päälliköillä kuluu valmiuteen liittyvien asioiden hoitamiseen. Henkilöstöhallintoon ja henkilökunnan ohjaamiseen ja kouluttamiseen menee suurin piirtein saman verran aikaa. Puolet vastaajista oli sitä mieltä, että valmiuteen liittyviin asioihin tai sodan ajan joukon kouluttamiseen tarvitaan lisää päällikön työaikaa. Kolmasosa vastaajista oli sitä mieltä, että ydintehtävien ulkopuolisiin asioihin tuhlautuu aivan liikaa aikaa ja noin viidesosa vastaajista oli sitä mieltä, että aikaresurssit jakautuvat niin, kuin niiden pitäisikin jakautua. Aikaresurssien jakautumiseen päälliköt vaikuttivat eniten lähinnä priorisoimalla ja delegoimalla työtehtäviänsä. Tutkimuksen johtopäätöksinä havaittiin, että päällikön rooli on suurempi henkilökunnan valmentajana kuin varusmiesten kouluttajana. Päälliköllä ei ole nykypäivänä aikaa kouluttaa varusmiehiä, mutta hän voi saavuttaa samankaltaisia tuloksia heidän oppimisessaan hyväksymällä oman roolinsa henkilökunnan valmentajana. Henkilökunnan osaamisen kehittäminen on merkityksellistä koulutustuloksille, koska heillä on enemmän aikaresursseja käytettävissä varusmieskoulutukseen kuin päälliköllä. Vaikka päälliköllä onkin usein kiire, työajan käytön ei tarvitse olla konkreettisesti tehokasta siten, että ajankäytön tulokset näkyisivät välittömästi. Päällikkö voi tehostaa ajankäyttöään pedagogisen johtamisen keinoin, henkilöstöä valmentamalla, eikä vain yrittämällä tehdä itse enemmän ja nopeammin Päällikön ei tarvitse olla se henkilö, joka suoraan kouluttaa alaisiaan. Hänen tulee olla se henkilö, joka mahdollistaa henkilökuntansa oppimisen esimerkiksi kurssille tai opetustilaisuuteen osallistumisen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]