Itkeviä sotilaita ja metallimusiikkia : nuorten sitouttaminen Puolustusvoimien sosiaaliseen mediaan Instagramissa
Lingman, Nico (2022)
Lingman, Nico
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilassosiologia
Pro gradu -tutkielma (SM)
2022
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953458
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080953458
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät Puolustusvoimiin liittyvässä Instagram-sisällössä käsitetään nuorten keskuudessa sosiaalisen median sitoutumista edistäviksi tekijöiksi. Vastauksen selvittämiseksi perehdyttiin sosiaalisen median käsitteeseen, Instagramiin sosiaalisen median palveluna sekä Puolustusvoimien sosiaalisen median käyttöä ohjaaviin asiakirjoihin. Puolustusvoimien some-viestinnän käsikirjan (2021) määrittämien tavoitteiden ja toimintamahdollisuuksien johdosta selvitettiin lisäksi, mitä tarkoitetaan sosiaalisen median vaikuttajalla ja käyttäjien sitouttamisella. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin kehyskertomukset, joilla kerättiin tutkimuksen varsinainen aineisto. Tutkimuksen teoria koostui pääosin sosiaalista mediaa ja käyttäjien sitouttamista käsittelevistä tieteellisistä artikkeleista. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, joka tehtiin fenomenografisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Aineistonkeruu toteutettiin Panssariprikaatissa, vuoden 2021 heinäkuussa asepalveluksensa aloittaneilta alokkailta. He olivat tuolloin kolmatta päivää asepalveluksessa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 59 alokasta, jotka olivat yhtä 27-vuotiasta vastaajaa lukuun ottamatta iältään 18–20-vuotiaita. Eläytymismenetelmällisissä kehyskertomuksissa varioitiin yhtä tekijää eli sisällöntuottajaa. Tavoitteena oli selvittää, odottavatko nuoret erilaista sisältöä Puolustusvoimien viralliselta tililtä suhteessa sosiaalisen median vaikuttajan tuottamaan, Puolustusvoimiin liittyvään sisältöön. Vastaajat kokivat asepalveluksen todellisuudesta kertovan sisällön sitouttamista edistäväksi sisällöntuottajasta riippumatta. Vastaajat ilmaisivat, että sisältö tuntuisi todellisuutta vastaavalta, jos se sisältäisi positiivisia sekä negatiivisia tuntemuksia asepalveluksen arjesta. Sosiaalisen median vaikuttajan tuottamalta sisällöltä odotettiin enemmän yllätyksiä ja sotilaallisen sisällön yhdistämistä johonkin nuorille helposti samaistuttavan aiheeseen, kuten suosittuun musiikkiin. Puolustusvoimien virallisen @puolustustusvoimat.fi-tilin osalta koettiin, että sitoutumista edistäisi sisältö, joka toisi esiin Puolustusvoimien arvomaailmaa. Tämän lisäksi Puolustusvoimien viralliselta tililtä toivottiin tabujen rikkomista ja keskustelua myös muista kuin sotilaallisista aiheista. Puolustusvoimien virallisen tilin sisällössä korostettiin myös julkaisuiden korkeaa kuvanlaatua. Instagramissa jaetulla sisällöllä kyetään edistämään nuorten sitoutumista Puolustusvoimien sosiaaliseen mediaan. Puolustusvoimien some-viestinnän käsikirja (2021) on askel kohti tarkoituksenmukaisempaa sisällöntuotantoa, mutta asiakirjaan tarvittaisiin yksityiskohtaisempia tavoitteita ja ohjeita. Puolustusvoimien tulisi määritellä minkälainen käyttäjien toiminta sosiaalisen median palveluissa vastaa tavoiteltavaa sitoutumista. Tämän lisäksi optimaalisen sisällöntuotannon tutkimusta pitäisi jatkaa, jotta pystyttäisin määrittelemään, minkälainen sisältö johtaisi tavoiteltavaan sitoutumiseen. Tutkimuksessa tehtyjen johtopäätösten perusteella tehtiin käytännön ohjeistus sisällöntuotantoon Instagramissa. Kyseinen ohjeistus on esitelty tutkimuksen viimeisessä alaluvussa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]