Kompetens inom utbildningsplanerares yrkespraktik : En analys av utbildningsplanerares gestaltning av kompetens och kompetensutveckling
Ahlström, Siri (2022)
Ahlström, Siri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060744010
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060744010
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling är att undersöka hur utbildningsplanerare i olika yrkespraktiker gestaltar kompetens och kompetensutveckling. Forskningsfrågorna studien strävar efter att besvara är följande:
1. Hur beskriver utbildningsplanerare den kompetens som ingår i deras yrkespraktik?
2. Hur utvecklar utbildningsplanerare sin kompetens?
Avhandlingen är utförd utgående från en praktikteoretisk ansats. Sju stycken utbildningsplanerare från tre olika organisationer i Österbotten har deltagit i studien. Semi-strukturerade intervjuer har använts som datainsamlingsmetod och de data som samlats in har analyserats med hjälp av innehållsanalys samt genom användningen av teorin om praktikarkitekturer som analysverktyg.
Resultaten visar att utbildningsplanerare beskriver de viktigaste kompetenserna som ingår i deras yrkespraktik som substanskunskap, strukturering och planering, personlighetsförmågor och sociala färdigheter. Den mest benämnda övergripande kategorin av kompetenser är kognitiva förmågor.
Utbildningsplanerare utvecklar sin kompetens genom formella och icke-formella utvecklingsåtgärder samt informellt lärande. De formella åtgärderna innebär huvudsakligen fortbildning, de icke-formella innebär seminarier och det informella lärandet utgörs av utveckling av kompetenser under utförandet av det dagliga arbetet. Samtliga kompetensutvecklingsåtgärder kräver en nivå av medvetenhet, initiativtagande, stöd och uppmuntran samt kollegial gemenskap.
Sammanfattningsvis har resultaten avhandlingen uppnått beskrivit hur kompetens gestaltas av utbildningsplanerare inom olika yrkespraktiker. Förståelsen av utbildningsplanerares eftersträvade kompetenser samt hur dessa kompetenser kan utvecklas har ökat.
1. Hur beskriver utbildningsplanerare den kompetens som ingår i deras yrkespraktik?
2. Hur utvecklar utbildningsplanerare sin kompetens?
Avhandlingen är utförd utgående från en praktikteoretisk ansats. Sju stycken utbildningsplanerare från tre olika organisationer i Österbotten har deltagit i studien. Semi-strukturerade intervjuer har använts som datainsamlingsmetod och de data som samlats in har analyserats med hjälp av innehållsanalys samt genom användningen av teorin om praktikarkitekturer som analysverktyg.
Resultaten visar att utbildningsplanerare beskriver de viktigaste kompetenserna som ingår i deras yrkespraktik som substanskunskap, strukturering och planering, personlighetsförmågor och sociala färdigheter. Den mest benämnda övergripande kategorin av kompetenser är kognitiva förmågor.
Utbildningsplanerare utvecklar sin kompetens genom formella och icke-formella utvecklingsåtgärder samt informellt lärande. De formella åtgärderna innebär huvudsakligen fortbildning, de icke-formella innebär seminarier och det informella lärandet utgörs av utveckling av kompetenser under utförandet av det dagliga arbetet. Samtliga kompetensutvecklingsåtgärder kräver en nivå av medvetenhet, initiativtagande, stöd och uppmuntran samt kollegial gemenskap.
Sammanfattningsvis har resultaten avhandlingen uppnått beskrivit hur kompetens gestaltas av utbildningsplanerare inom olika yrkespraktiker. Förståelsen av utbildningsplanerares eftersträvade kompetenser samt hur dessa kompetenser kan utvecklas har ökat.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]