Drawing and Chill – Hur den psykiska automatismen remedieras i Peter Deligdischs (f. 1990) direktsändningar på webbplatsen Twitch
Backman, Alexandra (2022)
Backman, Alexandra
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051736302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051736302
Tiivistelmä
Under modernismen på 1900-talet utvecklade surrealister den psykiska automatismen, som var ett medel att uttrycka en närvaro och associativa lekar. Med hjälp av digitala element kan psykisk automatism bringa en närvaro för en internetbaserad publik, utgående från Bolter och Grusins teori om remediering. Peter Deligdisch (f. 1990) är en självbildad surrealistisk konstnär som 2019 publicerade direktsända ritsessioner på den interaktiva webbplatsen Twitch.
Avhandlingens syfte är att undersöka hur psykisk automatism kan ta form i video- och chattkonversationer, under Peter Deligdischs direktsändningar Drawing and Chill.
På vilket sätt skiljer sig psykisk automatism under 1900-talet från Peter Deligdisch på internet? Hur fungerar kommunikationen mellan Deligdisch och Twitch-medlemmar i direktsändningarna Drawing and Chill? Kan psykisk automatism konverteras från bild och skrift till video- och chattkonversation? I forskningen jämförs 1900-talets psykiska automatism med det digitala formatet på Twitch. Den teoretiska referensramen utgörs av Jay David Bolter och Richard Grusins teori om remediering i boken Remediation: Understanding New Media (1999). Som grund för jämförelsen används Roman Jakobsons essä Closing statement: Linguistics and Poetics (1960).
Till primärmaterialet hör tre direktsändningar som Deligdisch publicerat 18-24.10.2019 på webbplatsen Twitch. Därtill används två videoklipp på Youtube-användarkontot Peter Draws. Modellen för video- och chattkonversationen på Twitch utgår från David Recktenwalds doktorsavhandling The Discourse of Online Live Streaming on Twitch: Communication between conversation and Commentary (2018). Roman Jakobsons modell för kommunikation förklaras med hjälp av Göran Sonessons bok Bildbetydelser (1992) samt Gary Svenssons Bild och föreställning: Om visuell retorik (2004) och utgör ramen för den semiotiska analysen. Remediation: Understanding New Media av Jay David Bolter och Richard Grusin (2000) ger en inblick i hur den digitala utvecklingen påverkar kommunikation.
Resultatet är att den sociala relationen mellan Deligdisch och publiken under direktsändningarna Drawing and Chill innebär en förskjutning av fokuspunkten från den enskilda skaparen av psykisk automatism till en interaktiv framställning. Det här sker genom att placera skapandeprocessen på en direktsänd webbplats för underhållning. Deligdischs direktsändningar kompletterar Bolters och Grusins teori om remediering, då konstnären inspireras psykisk automatism och använder sociala medier för att kommunicera med sin publik. Han tillhör en konstnärlig tradition i surrealism som han medvetet belyser på Youtube och Twitch. Deligdisch lånar element från psykisk automatism och remedierar dem genom att ge betraktaren en illusion av påverkan i direktsändningarna Drawing and Chill.
Avhandlingens syfte är att undersöka hur psykisk automatism kan ta form i video- och chattkonversationer, under Peter Deligdischs direktsändningar Drawing and Chill.
På vilket sätt skiljer sig psykisk automatism under 1900-talet från Peter Deligdisch på internet? Hur fungerar kommunikationen mellan Deligdisch och Twitch-medlemmar i direktsändningarna Drawing and Chill? Kan psykisk automatism konverteras från bild och skrift till video- och chattkonversation? I forskningen jämförs 1900-talets psykiska automatism med det digitala formatet på Twitch. Den teoretiska referensramen utgörs av Jay David Bolter och Richard Grusins teori om remediering i boken Remediation: Understanding New Media (1999). Som grund för jämförelsen används Roman Jakobsons essä Closing statement: Linguistics and Poetics (1960).
Till primärmaterialet hör tre direktsändningar som Deligdisch publicerat 18-24.10.2019 på webbplatsen Twitch. Därtill används två videoklipp på Youtube-användarkontot Peter Draws. Modellen för video- och chattkonversationen på Twitch utgår från David Recktenwalds doktorsavhandling The Discourse of Online Live Streaming on Twitch: Communication between conversation and Commentary (2018). Roman Jakobsons modell för kommunikation förklaras med hjälp av Göran Sonessons bok Bildbetydelser (1992) samt Gary Svenssons Bild och föreställning: Om visuell retorik (2004) och utgör ramen för den semiotiska analysen. Remediation: Understanding New Media av Jay David Bolter och Richard Grusin (2000) ger en inblick i hur den digitala utvecklingen påverkar kommunikation.
Resultatet är att den sociala relationen mellan Deligdisch och publiken under direktsändningarna Drawing and Chill innebär en förskjutning av fokuspunkten från den enskilda skaparen av psykisk automatism till en interaktiv framställning. Det här sker genom att placera skapandeprocessen på en direktsänd webbplats för underhållning. Deligdischs direktsändningar kompletterar Bolters och Grusins teori om remediering, då konstnären inspireras psykisk automatism och använder sociala medier för att kommunicera med sin publik. Han tillhör en konstnärlig tradition i surrealism som han medvetet belyser på Youtube och Twitch. Deligdisch lånar element från psykisk automatism och remedierar dem genom att ge betraktaren en illusion av påverkan i direktsändningarna Drawing and Chill.