”Skolans uppgift är att både undervisa och fostra barn och att ge de bästa förutsättningarna till att må bra” : Klasslärares syn på och arbete med socioemotionella färdigheter i skolan
Björk, Demi-Rose (2022)
Björk, Demi-Rose
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844873
Tiivistelmä
Temat för avhandlingen är klasslärares syn på elevers socioemotionella färdigheter och hur de arbetar med att utveckla dessa färdigheter hos sina elever. Socioemotionella färdigheter är viktiga att bemästra eftersom de påverkar så många aspekter i livet; de bidrar till att kunna samspela med andra, kunna hantera och förstå egna och andras känslor samt utgör grunden för den psykiska och fysiska hälsan, relationer, lärande och framgång i livet. (Löwenborg & Palm, 2019) Skolan spelar en viktig roll vid utvecklingen av elevers socioemotionella färdigheter där klasslärare har en möjlighet till att nå eleverna när deras behov av utveckling är som störst (OECD, 2015; Hannukkala & Salonen, 2008).
Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärares syn på betydelsen av socioemotionella färdigheter för elever samt undersöka hur klasslärare arbetar för att utveckla elevers socioemotionella färdigheter i skolan. Utifrån syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hurdan syn har klasslärare på betydelsen av socioemotionella färdigheter för elever?
2. Hur går klasslärare till väga för att utveckla elevers socioemotionella färdigheter i skolan?
3. Hurdan upplevelse har klasslärare av arbetet med utvecklingen av elevers socioemotionella färdigheter i skolan?
Avhandlingen är kvalitativ till sin karaktär och gruppintervju valdes som datainsamlingsmetod. Fyra klasslärare intervjuades med två klasslärare per intervju. Materialet analyserades med hjälp av meningskoncentrering utgående ifrån analysmodellen framtagen av Dahlgren och Johansson (2015).
Resultaten av undersökningen visar att klasslärare anser socioemotionella färdigheter vara viktiga att utveckla hos elever. De nämner hur det arbetet med socioemotionella färdigheter är viktiga för elevens personliga utveckling och att det kan fungera som ett verktyg mot mobbning. Det är något som de både strukturerat och spontant jobbar med och kan exempelvis se ut som diskussioner, samarbetsövningar och färdiga material. Klasslärarna upplever arbetet som utmanade och önskar sig mer fortbildning och material. De anser att elevers socioemotionella utveckling borde satsas mer på och att det kan vara givande att arbeta med ifall man har rätta förutsättningarna. Resultaten visar även att det kunde finnas mer fortbildning kring socioemotionella färdigheter och mer information kring olika färdiga material som kan användas i undervisningen.
Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärares syn på betydelsen av socioemotionella färdigheter för elever samt undersöka hur klasslärare arbetar för att utveckla elevers socioemotionella färdigheter i skolan. Utifrån syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
1. Hurdan syn har klasslärare på betydelsen av socioemotionella färdigheter för elever?
2. Hur går klasslärare till väga för att utveckla elevers socioemotionella färdigheter i skolan?
3. Hurdan upplevelse har klasslärare av arbetet med utvecklingen av elevers socioemotionella färdigheter i skolan?
Avhandlingen är kvalitativ till sin karaktär och gruppintervju valdes som datainsamlingsmetod. Fyra klasslärare intervjuades med två klasslärare per intervju. Materialet analyserades med hjälp av meningskoncentrering utgående ifrån analysmodellen framtagen av Dahlgren och Johansson (2015).
Resultaten av undersökningen visar att klasslärare anser socioemotionella färdigheter vara viktiga att utveckla hos elever. De nämner hur det arbetet med socioemotionella färdigheter är viktiga för elevens personliga utveckling och att det kan fungera som ett verktyg mot mobbning. Det är något som de både strukturerat och spontant jobbar med och kan exempelvis se ut som diskussioner, samarbetsövningar och färdiga material. Klasslärarna upplever arbetet som utmanade och önskar sig mer fortbildning och material. De anser att elevers socioemotionella utveckling borde satsas mer på och att det kan vara givande att arbeta med ifall man har rätta förutsättningarna. Resultaten visar även att det kunde finnas mer fortbildning kring socioemotionella färdigheter och mer information kring olika färdiga material som kan användas i undervisningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]