Hemmets och skolans förväntningar på varandra gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever : En kvalitativ intervjustudie
Häggman, Felicia (2022)
Häggman, Felicia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051435488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051435488
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att ta reda på vilka förväntningar hemmet och skolan har på varandra gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever i skolan. I enlighet med syftet har följande forskningsfrågor konstruerats:
1. Vilka förväntningar har hemmet på skolan gällande rusmedelsförebyggande arbete i skolan?
2. Vilka förväntningar har skolan på hemmet gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever?
För att uppnå syftet med undersökningen har studien genomförts med hjälp av kvalitativ ansats och fokusgruppintervjuer som datainsamlingsmetod. Den här avhandlingen är baserad på fokusgruppintervjuer med föräldrar till elever i årskurserna 1–6 och undervisande personal i årskurserna 1–6 och 7–9.
Resultatet visade att föräldrarna upplevde att skolan har en stor roll i det rusmedelsförebyggande arbetet bland elever och faktorer som tidiga åtgärder från skolan, information till föräldrarna, skolans ansvar samt samarbete mellan hemmet och skolan var förväntningar som föräldrarna hade på skolan. Föräldrarna upplevde sig inte vara tillräckligt engagerade i skolans verksamhet och förväntade sig mer information om det rusmedelsförebyggande arbetet från skolan och ansåg många gånger att skolan väntar för länge att ta till åtgärder.
Lärarna betonade likt föräldrarna samarbete mellan hem och skola som viktigt. Lärarna förväntade sig större ansvar från föräldrarna gällande den fostrande rollen i hemmet och förväntade sig även att föräldrarna skulle ta ett större ansvar när det kommer till eventuell rusmedelsanvändning hos egna barn. Lärare upplevde många gånger att de arbetar på egna initiativ och att det är svårt att nå ut till alla föräldrar som skulle behöva information kring rusmedelsanvändning hos barn och unga. Lärarna upplevde att de föräldrar som behöver informationen mest är de föräldrar som inte dyker upp på föräldramöten.
1. Vilka förväntningar har hemmet på skolan gällande rusmedelsförebyggande arbete i skolan?
2. Vilka förväntningar har skolan på hemmet gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever?
För att uppnå syftet med undersökningen har studien genomförts med hjälp av kvalitativ ansats och fokusgruppintervjuer som datainsamlingsmetod. Den här avhandlingen är baserad på fokusgruppintervjuer med föräldrar till elever i årskurserna 1–6 och undervisande personal i årskurserna 1–6 och 7–9.
Resultatet visade att föräldrarna upplevde att skolan har en stor roll i det rusmedelsförebyggande arbetet bland elever och faktorer som tidiga åtgärder från skolan, information till föräldrarna, skolans ansvar samt samarbete mellan hemmet och skolan var förväntningar som föräldrarna hade på skolan. Föräldrarna upplevde sig inte vara tillräckligt engagerade i skolans verksamhet och förväntade sig mer information om det rusmedelsförebyggande arbetet från skolan och ansåg många gånger att skolan väntar för länge att ta till åtgärder.
Lärarna betonade likt föräldrarna samarbete mellan hem och skola som viktigt. Lärarna förväntade sig större ansvar från föräldrarna gällande den fostrande rollen i hemmet och förväntade sig även att föräldrarna skulle ta ett större ansvar när det kommer till eventuell rusmedelsanvändning hos egna barn. Lärare upplevde många gånger att de arbetar på egna initiativ och att det är svårt att nå ut till alla föräldrar som skulle behöva information kring rusmedelsanvändning hos barn och unga. Lärarna upplevde att de föräldrar som behöver informationen mest är de föräldrar som inte dyker upp på föräldramöten.