Klasslärares syn på möjligheten att undervisa huslig ekonomi i årskurs fyra till sex i grundskolan i Finland : En kvalitativ studie med en fenomenografisk metodansats
Back, Isabelle (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844825
Tiivistelmä
Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 går det redan i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen att undervisa i huslig ekonomi, ifall utbildningsanordnaren besluter det (Utbildningsstyrelsen, 2014). I verkligheten finns det dock inte många procent av de lägre årkurserna, det vill säga årkurs ett till sex i grundskolan som får undervisning i läroämnet. Det finns med andra ord inte heller mycket forskning i Finland om detta ämne.
Syftet med avhandlingen är att undersöka klasslärares syn på undervisningen i huslig ekonomi i årskurserna 4–6 i den grundläggande utbildningen i Finland. Studiens forskningsfråga är följande:
- Hur ställer sig klasslärare till möjligheten att undervisa i huslig ekonomi i årskurserna 4 till 6?
Avhandlingen är av en kvalitativ karaktär med en fenomenografisk metodansats. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuer. Kriterierna för att informanterna
skulle få delta i studien var att de antingen jobbar eller har jobbat i årkurs fyra till sex samt att de har behörighet till det. Utgående från syfte, forskningsfråga och forskningsansats
valdes en fenomenografisk analysmetod. Resultaten visar att informanterna har olika bakgrunder gällande att undervisa i huslig ekonomi. Andra saker som resultaten redovisar är att det finns både möjligheter och utmaningar med att börja undervisa i huslig ekonomi redan i årskurs fyra till sex. Vilken sorts utrymme och vad för sorts utrustning som används i undervisningen av huslig ekonomi är också väsentligt. Hur undervisningen kan göras, vilken sorts läromedel eller material som kan användas i undervisningen, hur undervisningen praktiskt ska ske och vem det är som ska undervisa i läroämnet är även sådant som presenteras i resultaten. Avslutningsvis visar resultaten vilka sorts fortbildningar, kurser och material klassläraren vill ha eller behöver,samt vad informanterna anser att eleven ska lära sig med tanke på vardagshantering och uppgifter i hemmet.
Sammanfattningsvis ställer informanterna sig i denna avhandling positiva till att undervisa huslig ekonomi redan i årkurs fyra till sex i den grundläggande utbildningen i Finland.
Syftet med avhandlingen är att undersöka klasslärares syn på undervisningen i huslig ekonomi i årskurserna 4–6 i den grundläggande utbildningen i Finland. Studiens forskningsfråga är följande:
- Hur ställer sig klasslärare till möjligheten att undervisa i huslig ekonomi i årskurserna 4 till 6?
Avhandlingen är av en kvalitativ karaktär med en fenomenografisk metodansats. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuer. Kriterierna för att informanterna
skulle få delta i studien var att de antingen jobbar eller har jobbat i årkurs fyra till sex samt att de har behörighet till det. Utgående från syfte, forskningsfråga och forskningsansats
valdes en fenomenografisk analysmetod. Resultaten visar att informanterna har olika bakgrunder gällande att undervisa i huslig ekonomi. Andra saker som resultaten redovisar är att det finns både möjligheter och utmaningar med att börja undervisa i huslig ekonomi redan i årskurs fyra till sex. Vilken sorts utrymme och vad för sorts utrustning som används i undervisningen av huslig ekonomi är också väsentligt. Hur undervisningen kan göras, vilken sorts läromedel eller material som kan användas i undervisningen, hur undervisningen praktiskt ska ske och vem det är som ska undervisa i läroämnet är även sådant som presenteras i resultaten. Avslutningsvis visar resultaten vilka sorts fortbildningar, kurser och material klassläraren vill ha eller behöver,samt vad informanterna anser att eleven ska lära sig med tanke på vardagshantering och uppgifter i hemmet.
Sammanfattningsvis ställer informanterna sig i denna avhandling positiva till att undervisa huslig ekonomi redan i årkurs fyra till sex i den grundläggande utbildningen i Finland.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]