Distansundervisningens påverkan på studerandes studiemotivation : En fenomenografisk undersökning
Hannus, Johan (2022)
Hannus, Johan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051234907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051234907
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen att undersöka studiemotivation i en distansundervisningskontext ur ett studerande perspektiv.
Avhandlingens forskningsfråga är:
1. Hur uppfattar studerande distansundervisningens påverkan på studiemotivationen?
Teoridelen är uppdelad i två delar. I det första kapitlet diskuteras distansundervisning och dess historia samt olika former av distansundervisning. I det första kapitlet diskuteras det även kring digitala verktyg och plattformar som används i samband med distansundervisning. I det andra teorikapitlet behandlas studiemotivation och faktorer som påverkar studiemotivation.
I den här studien intervjuades sex klasslärarstuderande som upplevt distansundervisning under pandemin vid Åbo Akademi i Vasa.
I resultatdelen konstaterades det att informanterna uppfattar distansundervisningens påverkan på studiemotivationen på fyra olika sätt. Den första kategorin delas även in i underkategorier, då informanterna uppfattade vissa frågor på ett liknande sätt, men baserat på olika orsaker. Dessa kategorier är Distansundervisningen har påverkat studiemotivationen negativt, Studiemotivationen som helhet har inte påverkats av distansundervisning, Erfarenhet av distansundervisning har balanserat upp studiemotivationen, Flexibilitetens och tidseffektivitetens positiva påverkan på studiemotivationen
Den teoretiska referensramen och informanternas svar är överensstämmande.
Avhandlingens forskningsfråga är:
1. Hur uppfattar studerande distansundervisningens påverkan på studiemotivationen?
Teoridelen är uppdelad i två delar. I det första kapitlet diskuteras distansundervisning och dess historia samt olika former av distansundervisning. I det första kapitlet diskuteras det även kring digitala verktyg och plattformar som används i samband med distansundervisning. I det andra teorikapitlet behandlas studiemotivation och faktorer som påverkar studiemotivation.
I den här studien intervjuades sex klasslärarstuderande som upplevt distansundervisning under pandemin vid Åbo Akademi i Vasa.
I resultatdelen konstaterades det att informanterna uppfattar distansundervisningens påverkan på studiemotivationen på fyra olika sätt. Den första kategorin delas även in i underkategorier, då informanterna uppfattade vissa frågor på ett liknande sätt, men baserat på olika orsaker. Dessa kategorier är Distansundervisningen har påverkat studiemotivationen negativt, Studiemotivationen som helhet har inte påverkats av distansundervisning, Erfarenhet av distansundervisning har balanserat upp studiemotivationen, Flexibilitetens och tidseffektivitetens positiva påverkan på studiemotivationen
Den teoretiska referensramen och informanternas svar är överensstämmande.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]