Oskyldigt blod – Judasperikopens (Matt 27:3–10) tillkomst och budskap
Jern, Simon (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538773
Tiivistelmä
I denna avhandling undersöker jag Judasperikopens (JP, Matt 27:3–10) tillkomst och vilket budskap Matteus genom den vill kommunicera. Jag undersöker perikopen redaktionskritiskt och identifierar de källor som Matteus använt, i den mån det är möjligt, med särskild fokus på förhållandet mellan citatet och ramberättelsen i JP. Citatet förbryllar många läsare eftersom det är tillskrivet Jeremia, men citerar Sak 11:13.
Skriftens uppfyllelse är ett viktigt tema för Matteus, och särskilt synligt i hans 10 reflektionscitat som inleds med formeln: ”för att det som var sagt genom profeterna skulle uppfyllas”. Undersökningen i kapitel 2 visar att flera av dessa citat, till vilka citatet i JP hör, sannolikt har Matteus som upphovsman. Den redaktionskritiska analys jag gör i kapitel 3 visar att JP sannolikt bygger på en tradition som i stort sett överensstämmer med JP:s ramberättelse. Matteus har sammanfogat denna tradition med ett citat från Sak 11:13, som i sin tur är sammansatt med allusioner till Jer 19, 18 och 32 för att forma reflektionscitatet i
Matt 27:9–10. Detta arbete bygger på etablerade citationsmetoder som användes inte bara i NT, utan i hela den antika världen. Citatet har omarbetats grundligt för att passa den kontext som Matteus applicerar det på.
Matteus addressater består troligtvis av kristna med starka judiska kopplingar som lever i en pågående brytning med det judiska ledarskapet. Matteus budskap i JP till dessa addressater är framför allt att Skriften uppfylls trots Guds fienders handlingar, men Matteus betonar också genom JP att judarnas ledare bär på blodskuld för Jesu oskyldiga blod, och att Jesus dömdes oskyldigt. JP:s kontext leder läsaren till att jämföra Petrus och Judas. En läsare som äger kunskap i Skriften kan urskilja många kopplingar till GT i JP: Jesus liknas vid herden i Sak 9–14, och orden i Jer 19 dömer översteprästernas handlingar.
Skriftens uppfyllelse är ett viktigt tema för Matteus, och särskilt synligt i hans 10 reflektionscitat som inleds med formeln: ”för att det som var sagt genom profeterna skulle uppfyllas”. Undersökningen i kapitel 2 visar att flera av dessa citat, till vilka citatet i JP hör, sannolikt har Matteus som upphovsman. Den redaktionskritiska analys jag gör i kapitel 3 visar att JP sannolikt bygger på en tradition som i stort sett överensstämmer med JP:s ramberättelse. Matteus har sammanfogat denna tradition med ett citat från Sak 11:13, som i sin tur är sammansatt med allusioner till Jer 19, 18 och 32 för att forma reflektionscitatet i
Matt 27:9–10. Detta arbete bygger på etablerade citationsmetoder som användes inte bara i NT, utan i hela den antika världen. Citatet har omarbetats grundligt för att passa den kontext som Matteus applicerar det på.
Matteus addressater består troligtvis av kristna med starka judiska kopplingar som lever i en pågående brytning med det judiska ledarskapet. Matteus budskap i JP till dessa addressater är framför allt att Skriften uppfylls trots Guds fienders handlingar, men Matteus betonar också genom JP att judarnas ledare bär på blodskuld för Jesu oskyldiga blod, och att Jesus dömdes oskyldigt. JP:s kontext leder läsaren till att jämföra Petrus och Judas. En läsare som äger kunskap i Skriften kan urskilja många kopplingar till GT i JP: Jesus liknas vid herden i Sak 9–14, och orden i Jer 19 dömer översteprästernas handlingar.
Kokoelmat
- 614 Teologia [63]