Lärares önskemål kring ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi : Hur borde undervisningsmaterialet vara uppbyggt för årskurs 1–4
Salminen, Mia (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635550
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635550
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att reda ut vilken form och hurdant innehåll ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser kunde ha på basen av klasslärares och klasslärarstuderandes erfarenheter och önskemål. Forskningsfrågorna avhandlingen behandlar är följande:
1. Hur skall innehållet i ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolan vara kategoriserat?
2. Vilka typer av undervisningsmetoder skall övningarna i ett undervisningsmaterial för huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser bygga på?
3. Vilka beståndsdelar skall finnas med i ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser?
I undersökningen framkom det att ett undervisningsmaterial för huslig ekonomi i årskurserna 1–4 borde omfatta en lärarhandledning med tillhörande övningar och tips, antingen i formatet av en övningsbok eller på nätet. Materialet bör vara indelat enligt årskurs och eventuellt även enligt ämne. Uppgifterna och innehållet skall uppmuntra till undervisningsmetoden learning by doing och innehålla något för alla unika elever och lärare.
1. Hur skall innehållet i ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolan vara kategoriserat?
2. Vilka typer av undervisningsmetoder skall övningarna i ett undervisningsmaterial för huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser bygga på?
3. Vilka beståndsdelar skall finnas med i ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser?
I undersökningen framkom det att ett undervisningsmaterial för huslig ekonomi i årskurserna 1–4 borde omfatta en lärarhandledning med tillhörande övningar och tips, antingen i formatet av en övningsbok eller på nätet. Materialet bör vara indelat enligt årskurs och eventuellt även enligt ämne. Uppgifterna och innehållet skall uppmuntra till undervisningsmetoden learning by doing och innehålla något för alla unika elever och lärare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]