Kan varierad arbetsminnesträning ge upphov till mer omfattande transfereffekter jämfört med traditionell arbetsminnesträning?
Lönnroth, Nelly (2022)
Lönnroth, Nelly
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050232125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050232125
Tiivistelmä
Arbetsminnesträning har väckt stort intresse under de senaste decennierna, eftersom arbetsminnet spelar en stor roll i många kognitiva funktioner. Efter en rad lovande initiala studier har de senaste studierna och metaanalyserna dock visat att transfer (förbättrade prestationer) efter arbetsminnesträning gäller mestadels bara otränade varianter av den tränade arbetsminnesuppgiften (uppgiftsspecifik nära transfer). Föreliggande studie hade för avsikt att utreda huruvida ett mer varierat upplägg av arbetsminnesträning kan ge upphov till mer omfattande transfereffekter jämfört med traditionell arbetsminnesträning. Den varierade arbetsminnesträningen bestod av 20 snabbt varierande uppgifter, till skillnad från den traditionella arbetsminnesträningen, där endast en och samma arbetsminnesuppgift ingick. Tidigare studier med såväl motoriska färdigheter som kognitiva uppgifter har kunnat påvisa, att varierade träningsupplägg förknippas med bredare transfer jämfört med ett mer ensidigt träningsupplägg. Föreliggande studie var dock ett första försök att undersöka varierad träning för arbetsminnesprestationer. Resultaten påvisar att varierad arbetsminnesträning, i det format som implementerats i föreliggande studie, inte ger upphov till bredare transfereffekter jämfört med traditionell arbetsminnesträning. Studien lyckades dock replikera tidigare fynd på uppgiftsspecifik nära transfer med traditionell arbetsminnesträning, vilket tyder på att forskningsupplägget här var fungerande. Det finns en rad möjliga faktorer som kan ha föranlett en utebliven effekt av den varierade arbetsminnesträningen, exempelvis inte tillräckligt varierande uppgifter, en för kort träningsperiod, brister i miljön vid utförandet av träningen och individuella faktorer. Det återstår för framtida forskning att klargöra om andra former av varierad arbetsminnesträning kan ge upphov till bredare transfer.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [262]