Klasslärares trivsel och arbetsbelastning : En inblick i den lilla skolan
Gäddnäs, Daniel; Gäddnäs, Emma (2022)
Gäddnäs, Daniel
Gäddnäs, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533105
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533105
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka klasslärares upplevelser av arbetsbelastning och trivsel i sitt arbete i små skolor. Vidare undersöks också hur klasslärare i små skolor upplever att coronapandemin har påverkat deras arbete. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
1. Hur upplever klasslärare sitt arbete i små skolor?
a. Vad är givande i arbetet i en liten skola?
b. Vad är betungande i arbetet i en liten skola?
2. Hur upplever klasslärare att de trivs i sitt arbete i små skolor?
3. Hur upplever klasslärare i små skolor att coronapandemin påverkat deras arbete?
Den teoretiska referensramen utgörs av två huvudsakliga kapitel. Det första teorikapitlet behandlar den lilla skolan som fenomen, samt för undersökningen relevanta aspekter kopplade till små skolor. I det andra teorikapitlet diskuteras utgående från tidigare forskning faktorer som kan påverka klasslärares belastning och trivsel i arbetet.
Kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod. Som informanter fungerade fyra klasslärare som arbetar i små skolor i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom en kvalitativ hermeneutisk tolkningsprocess. Det empiriska materialet resulterade i fyra olika narrativ där informanternas berättelser är i centrum.
Resultatet visar att samtliga informanter har förhållandevis positiva upplevelser av sitt arbete i en liten skola. De faktorer som informanterna upplever vara särskilt givande är elevkontakten samt friheten och ansvaret som arbetet i en liten skola innebär. Vidare lyfts faktorer som en familjär stämning, närmiljön, och kollegiet fram som givande faktorer som bidrar till trivseln. Litenheten är en övergripande faktor som ligger bakom många av de givande aspekter som nämns. Vilka faktorer som enligt informanterna upplevs som betungande varierar. Utmanande elevbeteende, tidsbrist och byråkrati är exempel på faktorer som informanterna lyfter fram som betungande.
Coronapandemin har enligt informanterna främst påverkat arbetet negativt, men även positiva aspekter lyfts fram. Tre av de fyra informanterna har negativa upplevelser från perioden med distansundervisning, medan en informant främst har positiva upplevelser från perioden. Under perioden av närundervisning under coronapandemin har situationen enligt informanterna varit relativt lugn. Samtliga informanter anser att litenheten underlättat arbetet med tanke på restriktioner och hygienaspekter. Två av informanterna lyfter ändå fram att det varit belastande att ständigt exempelvis påminna eleverna om och motivera användningen av munskydd.
1. Hur upplever klasslärare sitt arbete i små skolor?
a. Vad är givande i arbetet i en liten skola?
b. Vad är betungande i arbetet i en liten skola?
2. Hur upplever klasslärare att de trivs i sitt arbete i små skolor?
3. Hur upplever klasslärare i små skolor att coronapandemin påverkat deras arbete?
Den teoretiska referensramen utgörs av två huvudsakliga kapitel. Det första teorikapitlet behandlar den lilla skolan som fenomen, samt för undersökningen relevanta aspekter kopplade till små skolor. I det andra teorikapitlet diskuteras utgående från tidigare forskning faktorer som kan påverka klasslärares belastning och trivsel i arbetet.
Kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod. Som informanter fungerade fyra klasslärare som arbetar i små skolor i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom en kvalitativ hermeneutisk tolkningsprocess. Det empiriska materialet resulterade i fyra olika narrativ där informanternas berättelser är i centrum.
Resultatet visar att samtliga informanter har förhållandevis positiva upplevelser av sitt arbete i en liten skola. De faktorer som informanterna upplever vara särskilt givande är elevkontakten samt friheten och ansvaret som arbetet i en liten skola innebär. Vidare lyfts faktorer som en familjär stämning, närmiljön, och kollegiet fram som givande faktorer som bidrar till trivseln. Litenheten är en övergripande faktor som ligger bakom många av de givande aspekter som nämns. Vilka faktorer som enligt informanterna upplevs som betungande varierar. Utmanande elevbeteende, tidsbrist och byråkrati är exempel på faktorer som informanterna lyfter fram som betungande.
Coronapandemin har enligt informanterna främst påverkat arbetet negativt, men även positiva aspekter lyfts fram. Tre av de fyra informanterna har negativa upplevelser från perioden med distansundervisning, medan en informant främst har positiva upplevelser från perioden. Under perioden av närundervisning under coronapandemin har situationen enligt informanterna varit relativt lugn. Samtliga informanter anser att litenheten underlättat arbetet med tanke på restriktioner och hygienaspekter. Två av informanterna lyfter ändå fram att det varit belastande att ständigt exempelvis påminna eleverna om och motivera användningen av munskydd.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]