Följder av #DammenBrister och #MeToo : Lärarstuderandes syn på sexuella trakasserier och skolans roll som förebyggare
Eriksson, Sandra (2022)
Eriksson, Sandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228454
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med denna avhandling är att öka förståelse av sexuella trakasserier i skolmiljön. Min strävan är att genom kvalitativ forskning belysa (1) hur kampanjer som #metoo och #dammenbrister syns i lärarstuderandes tankesätt om sexuella trakasserier. Vidare önskar jag (2) synliggöra hur lärarstuderande resonerar om hur skolorna kan arbeta i ett förebyggande syfte i förhållande till sexuella trakasserier. På detta sätt kan jag analysera och diskutera (3) hurdan följd kampanjer så som #metoo och #dammenbrister haft i samhället.
Det övergripande syftet och preciseringarna leder mitt forskningsarbete vidare. För att hitta svaren och uppnå syftet har jag valt att samtala med tre lärarstuderande.
Urvalet för undersökningen begränsades till lärarstuderande som var i slutet av sina studier och som påbörjat sina magisterstudier vid Åbo Akademi. Ansatsen som tillämpats i avhandlingen var kvalitativ. Metoden för datainsamlingen var intervjuer och innefattade tre samtal med tre lärarstuderande. Intervjuerna genomfördes på distans och spelades in med hjälp av verktyget Zoom. Därefter transkriberades och analyserades intervjuerna.
Studien påvisade att det enligt lärarstuderande finns ett behov av undervisning som behandlar sexuella trakasserier i skolan. Då kampanjer som #metoo belyst i hur stor utsträckning sexuella trakasserier förekommer är det väsentligt att behandla tabubelagda samtalsämnen som sexuella trakasserier och könsroller med eleverna. Vidare konkluderade undersökningen att lärarstuderande anser att läraren har en betydande roll i främjandet av den trygga skolmiljön och förebyggandet av sexuella trakasserier.
Det övergripande syftet och preciseringarna leder mitt forskningsarbete vidare. För att hitta svaren och uppnå syftet har jag valt att samtala med tre lärarstuderande.
Urvalet för undersökningen begränsades till lärarstuderande som var i slutet av sina studier och som påbörjat sina magisterstudier vid Åbo Akademi. Ansatsen som tillämpats i avhandlingen var kvalitativ. Metoden för datainsamlingen var intervjuer och innefattade tre samtal med tre lärarstuderande. Intervjuerna genomfördes på distans och spelades in med hjälp av verktyget Zoom. Därefter transkriberades och analyserades intervjuerna.
Studien påvisade att det enligt lärarstuderande finns ett behov av undervisning som behandlar sexuella trakasserier i skolan. Då kampanjer som #metoo belyst i hur stor utsträckning sexuella trakasserier förekommer är det väsentligt att behandla tabubelagda samtalsämnen som sexuella trakasserier och könsroller med eleverna. Vidare konkluderade undersökningen att lärarstuderande anser att läraren har en betydande roll i främjandet av den trygga skolmiljön och förebyggandet av sexuella trakasserier.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]