Orkidéer i lärmiljön : En retrospektiv studie om högkänsliga personers upplevelser av miljön i småbarnspedagogik, förskola och skola
Arjatsalo, Wilhelmiina (2022)
Arjatsalo, Wilhelmiina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030722167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030722167
Tiivistelmä
Högkänslighet är fortfarande ett relativt okänt begrepp, även om forskning visar att ca 20
% av befolkningen är högkänslig (Aron m.fl., 2012). Det är ett kontroversiellt begrepp
som väcker diskussion. Det är ett personlighetsdrag, inte en officiell diagnos. Enligt
forskning har miljön en stor påverkan på högkänsliga personer. I teorikapitlet behandlas
både högkänslighet genom förkortningen DOES som introducerats av forskaren Elaine N.
Aron. och som ett vetenskapligt begrepp, sensorisk bearbetningskänslighet
Syftet med avhandlingen är att undersöka högkänsliga personers minnen och upplevelser
från tiden i småbarnspedagogik/förskola och skola.
På basis av syftet har följande forskningsfrågor formats:
1. Hur uttrycks miljökänslighet i högkänsliga personers berättelser om
tiden i småbarnspedagogik/skola?
2. Vilka kritiska händelser framkommer i de högkänsliga personernas
berättelser?
Avhandlingen är en retrospektiv studie med narrativ forskningsansats. Studien består av
individuella intervjuer med informanter. Efter transkriberingarna utformades två narrativa
berättelser på basis av innehållet. Innehållsanalysen i analys- och resultatkapitlet skrevs på
basis av intervjuernas innehåll. I diskussionskapitlet reflekteras studiens resultat och
metod. Slutsatser från studiens resultat dras till sist.
Enligt innehållet från intervjuerna påverkade miljön de högkänsliga personerna. Det fanns
skillnader mellan hur informanterna mindes småbarnspedagogiken och skolan.
Småbarnspedagogik och förskola mindes i allmänhet med värme medan skola mindes av
informanterna med rädsla och oro. Individuella skillnader fanns förstås också. Det fanns
gemensamma faktorer som t.ex. känslighet för lysrörslamporna i taket, kyla och lukter.
Andra faktorer som ansågs påverka miljön var lärarna och rutiner. En miljö som önskades
och ansågs öka trygghetskänslan var en hemlik miljö, användning av mjuka material,
mattor, soffa och konstverk på väggarna.
% av befolkningen är högkänslig (Aron m.fl., 2012). Det är ett kontroversiellt begrepp
som väcker diskussion. Det är ett personlighetsdrag, inte en officiell diagnos. Enligt
forskning har miljön en stor påverkan på högkänsliga personer. I teorikapitlet behandlas
både högkänslighet genom förkortningen DOES som introducerats av forskaren Elaine N.
Aron. och som ett vetenskapligt begrepp, sensorisk bearbetningskänslighet
Syftet med avhandlingen är att undersöka högkänsliga personers minnen och upplevelser
från tiden i småbarnspedagogik/förskola och skola.
På basis av syftet har följande forskningsfrågor formats:
1. Hur uttrycks miljökänslighet i högkänsliga personers berättelser om
tiden i småbarnspedagogik/skola?
2. Vilka kritiska händelser framkommer i de högkänsliga personernas
berättelser?
Avhandlingen är en retrospektiv studie med narrativ forskningsansats. Studien består av
individuella intervjuer med informanter. Efter transkriberingarna utformades två narrativa
berättelser på basis av innehållet. Innehållsanalysen i analys- och resultatkapitlet skrevs på
basis av intervjuernas innehåll. I diskussionskapitlet reflekteras studiens resultat och
metod. Slutsatser från studiens resultat dras till sist.
Enligt innehållet från intervjuerna påverkade miljön de högkänsliga personerna. Det fanns
skillnader mellan hur informanterna mindes småbarnspedagogiken och skolan.
Småbarnspedagogik och förskola mindes i allmänhet med värme medan skola mindes av
informanterna med rädsla och oro. Individuella skillnader fanns förstås också. Det fanns
gemensamma faktorer som t.ex. känslighet för lysrörslamporna i taket, kyla och lukter.
Andra faktorer som ansågs påverka miljön var lärarna och rutiner. En miljö som önskades
och ansågs öka trygghetskänslan var en hemlik miljö, användning av mjuka material,
mattor, soffa och konstverk på väggarna.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]