Paluumuuttohalukkuus Turun seudulla
Pitkäranta, Merja; Simpanen, Matti (1990)
Lataukset:
Pitkäranta, Merja
Simpanen, Matti
1990
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031123226
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031123226
Kuvaus
1. JOHDANTO
1.1. Tutkimustehtävä
1.2. Tutkimusaineisto- ja menetelmät
1.3. Kohdealue
2. VÄESTÖNKEHITYS TURUSSA JA TURUN YMPÄRISTÖKUNNISSA
2.1. Synt., kuoll. ja luonnoll. väestönkehitys
2.2. Tulomuutto, lähtömuutto ja nettomuutto
2.3. Turun väestönkehitys
2.4. Turun tulo-ja lähtömuuton suuntautuminen
2.5. Turun ympäristökuntien muuttotaseet
3. DEMOGRAFINEN TARKASTELU
3.2. Tiivistelmä
4. MUUTTAJARYHMÄT
4.1. Tiivistelmä
5. MUUTTOTAPAHTUMA
5.1. Muuttokerrat ja vaihtoehtoiset muuttokohteet
5.2. Muuton syyt
5.3. Miksi ei jääty Turkuun?
5.4. Tiivistelmä
6. MUUTON VAIKUTUKSET
6.1. Muuton vaikutukset asumiseen
6.2. Muuton vaikutukset työhön
6.3. Muuton vaikutukset palveluihin
6.4. Muuton vaikutukset harrastuksiin
6.5. Tiivistelmä
7. SOPEUTUMINEN VAI JATKOMUUTTO
7.1. Juurtuneisuus
7.2. Jatkomuuttohalukkuus
7.3. Paluuhalukkuus
7.4. Asuinpaikan valinta
7.5. Tiivistelmä
8. MUUTTOLIIKKEEN TALOUDELLISET VAIKUTUKSET
8.1. Muuttoliikkeen vaikutukset Turun verotuloihin
9. YHTEENVETO
10. TOIMENPIDESUOSITUKSET.
1.1. Tutkimustehtävä
1.2. Tutkimusaineisto- ja menetelmät
1.3. Kohdealue
2. VÄESTÖNKEHITYS TURUSSA JA TURUN YMPÄRISTÖKUNNISSA
2.1. Synt., kuoll. ja luonnoll. väestönkehitys
2.2. Tulomuutto, lähtömuutto ja nettomuutto
2.3. Turun väestönkehitys
2.4. Turun tulo-ja lähtömuuton suuntautuminen
2.5. Turun ympäristökuntien muuttotaseet
3. DEMOGRAFINEN TARKASTELU
3.2. Tiivistelmä
4. MUUTTAJARYHMÄT
4.1. Tiivistelmä
5. MUUTTOTAPAHTUMA
5.1. Muuttokerrat ja vaihtoehtoiset muuttokohteet
5.2. Muuton syyt
5.3. Miksi ei jääty Turkuun?
5.4. Tiivistelmä
6. MUUTON VAIKUTUKSET
6.1. Muuton vaikutukset asumiseen
6.2. Muuton vaikutukset työhön
6.3. Muuton vaikutukset palveluihin
6.4. Muuton vaikutukset harrastuksiin
6.5. Tiivistelmä
7. SOPEUTUMINEN VAI JATKOMUUTTO
7.1. Juurtuneisuus
7.2. Jatkomuuttohalukkuus
7.3. Paluuhalukkuus
7.4. Asuinpaikan valinta
7.5. Tiivistelmä
8. MUUTTOLIIKKEEN TALOUDELLISET VAIKUTUKSET
8.1. Muuttoliikkeen vaikutukset Turun verotuloihin
9. YHTEENVETO
10. TOIMENPIDESUOSITUKSET.
Tiivistelmä
Muutto kaupunkimaisista olosuhteista ja erityisesti Turusta merkitsee useitten muuttajien osalta asettumista kokonaan toisenkaltaiseen asuinympäristöön ja eri tyyppisen palveluverkon alueelle. Tehtyjen selvitysten perusteella ei ole ollut mahdollista tehdä johtopäätöksiä muuttajien mahdollisen jatkomuuton suunnasta ja ajoituksesta. Muuttoliikkeen laajuus huomioon ottaen on nähty tärkeäksi asian selvittäminen niin Turun kuin muittenkin, merkittävän muuttoliikkeen kohteena olleitten talousalueen kuntien osalta.
Varsinais-Suomen Seutukaavaliiton aloitteesta käytiin syksyllä 1985 ensimmäiset neuvottelut Turun kaupungin kanssa paluumuuttoon liittyvien taustatietojen ja siihen vaikuttavien tekijöitten selvittämisestä. Neuvottelut johtivat v. 1987 myönteiseen lopputulokseen Varsinais-Suomen Seutukaavaliiton otettua omalta osaltaan työn vuoden 1988 toimintasuunnitelmaan ja talousarvioon. Työn tekijäksi valittiin Siirtolaisuusinstituutti, jossa tutkimustyöhön ovat osallistuneet tutkija Matti Simpanen ja hänen siirryttyä muihin tehtäviin tutkija Merja Pitkäranta. Tehtävän ohjausta ja valvontaa varten muodostettiin seurantaryhmä, jossa on ollut kaksi edustajaa sekä seutukaavaliitosta että Turun kaupungista suorittajien edustuksen lisäksi.
Varsinais-Suomen Seutukaavaliiton aloitteesta käytiin syksyllä 1985 ensimmäiset neuvottelut Turun kaupungin kanssa paluumuuttoon liittyvien taustatietojen ja siihen vaikuttavien tekijöitten selvittämisestä. Neuvottelut johtivat v. 1987 myönteiseen lopputulokseen Varsinais-Suomen Seutukaavaliiton otettua omalta osaltaan työn vuoden 1988 toimintasuunnitelmaan ja talousarvioon. Työn tekijäksi valittiin Siirtolaisuusinstituutti, jossa tutkimustyöhön ovat osallistuneet tutkija Matti Simpanen ja hänen siirryttyä muihin tehtäviin tutkija Merja Pitkäranta. Tehtävän ohjausta ja valvontaa varten muodostettiin seurantaryhmä, jossa on ollut kaksi edustajaa sekä seutukaavaliitosta että Turun kaupungista suorittajien edustuksen lisäksi.