Att vara rektor : De kommunala styrdokumentens innehåll formar uppdraget
Sydholm, Ida (2022)
Sydholm, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201111859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201111859
Tiivistelmä
Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur rektorsuppdraget gestaltas i kommunala styrdokument. Undersökningen utgår därmed från aktuella kommunala styrdokument och fokuserar på grundskolans rektorer i Svenskfinland. För att tjäna syftet har följande forskningsfråga formulerats:
1) Hur framställs rektors uppdrag i kommunala styrdokument?
Genom den kvalitativa innehållsanalysen och dokumentanalys söker jag svar på den ovan presenterade forskningsfrågan. Det empiriska materialet består av styrdokument från fem kommuner i Svenskfinland. De kommunala styrdokumentens innehåll gällande rektors uppgifter och befogenheter analyseras och kategoriseras systematiskt. Utgående från kategorierna sker resultatredovisningen och resultatdiskussionen.
Forskningsresultatet visar att det finns en tydlig variation i framställningen av rektors uppdrag. Kategorierna som utformades under dokumentanalysens process är: administration, elevvård, personalledning, nätverk och samarbete samt strategiskt arbete. I resultatredovisningen har kategorierna ytterligare underkategorier. Studiens resultat visar att arbetsbilden är bred och mångfacetterad. I kommunernas framställning av rektors uppdrag framkommer inte en stark betoning på det pedagogiska ledarskapet utan främst på de administrativa uppgifterna.
Vidare visar framställningen att rektors uppdrag omfattar många beslut som kan tas på skolnivå. Utgående från dokumentanalysen konstateras även att rektors uppdrag formas utgående från de lokala styrdokumentens innehåll.
Denna studies resultat bidrar till en övergripande bild av hur rektors uppdrag framställs i kommunala styrdokument. Utgående från resultatet i denna studie kan slutsatsen dras att den kommunala framställningen av rektors uppgifter och befogenheter är omfattande. En översyn av uppgifterna kunde ge utrymme för att delegera i större utsträckning och för att stärka utvecklingsperspektivet och det pedagogiska ledarskapet i uppdraget.
1) Hur framställs rektors uppdrag i kommunala styrdokument?
Genom den kvalitativa innehållsanalysen och dokumentanalys söker jag svar på den ovan presenterade forskningsfrågan. Det empiriska materialet består av styrdokument från fem kommuner i Svenskfinland. De kommunala styrdokumentens innehåll gällande rektors uppgifter och befogenheter analyseras och kategoriseras systematiskt. Utgående från kategorierna sker resultatredovisningen och resultatdiskussionen.
Forskningsresultatet visar att det finns en tydlig variation i framställningen av rektors uppdrag. Kategorierna som utformades under dokumentanalysens process är: administration, elevvård, personalledning, nätverk och samarbete samt strategiskt arbete. I resultatredovisningen har kategorierna ytterligare underkategorier. Studiens resultat visar att arbetsbilden är bred och mångfacetterad. I kommunernas framställning av rektors uppdrag framkommer inte en stark betoning på det pedagogiska ledarskapet utan främst på de administrativa uppgifterna.
Vidare visar framställningen att rektors uppdrag omfattar många beslut som kan tas på skolnivå. Utgående från dokumentanalysen konstateras även att rektors uppdrag formas utgående från de lokala styrdokumentens innehåll.
Denna studies resultat bidrar till en övergripande bild av hur rektors uppdrag framställs i kommunala styrdokument. Utgående från resultatet i denna studie kan slutsatsen dras att den kommunala framställningen av rektors uppgifter och befogenheter är omfattande. En översyn av uppgifterna kunde ge utrymme för att delegera i större utsträckning och för att stärka utvecklingsperspektivet och det pedagogiska ledarskapet i uppdraget.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]