Monimuoto-opetus upseerien täydennyskoulutuksessa
Kalliomaa, Mika (1999)
Kalliomaa, Mika
Maanpuolustuskorkeakoulu
Koulutustaidon laitos (-2008)
Diplomityö (YE)
1999
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022220451
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022220451
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkitaan, miten tietoverkossa toimiva avoin oppimisympäristöjä multimediaopetusohjelma voivat tukea monimuoto-opetusta upseerien täydennyskoulutuksessa. Tutkimuksen näkökulma on opettaja opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana. Tutkija tutkii omaa työtään toimintatutkimuksen keinoin.
Tutkimuksessa luodaan yleisestä teoriasta puolustusvoimien koulutuskulttuurin erityispiirteet huomioiva ammattiteoria, joka vallitsee upseerien täydennyskoulutuksessa. Tähän ammattiteoriaan pohjautuen tutkimuksessa analysoidaan ja perustellaan empiirisessä osassa saadut kokemukset. Tutkija on rakentanut tutkimuksen empiirisessä osassa monimuoto-opetukseen soveltuvat multimediaopetusohjelman ja avoimen tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön. Rakentamisessa käytettyjä perusteluja nimitetään käyttöteoriaksi.
Tutkimuksen pääongelma on: miten tietoverkossa toimivalla avoimella oppimisympäristöllä ja interaktiivisena multimediapohjaisella ohjaavalla materiaalilla voidaan tukea oppilaiden etäopetusta ja itsenäistä oppimista upseerien täydennyskoulutuksessa?
Osaongelmat ovat:
1. Miten tietoverkkopohjainen avoin oppimisympäristö tulee pedagogisesti rakentaa tukemaan etäopetusta ja oppilaan ohjausta ?
2. Miten cd-rom pohjainen interaktiivinen multimediaopetusohjelma tulee pedagogisesti rakentaa tukemaan etäopetusta ja oppilaan ohjausta?
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin toimintatutkimusta. Tutkija tutki omaa työtään opettajana. Empiirisen osan sovellusten käytettävyys ja pedagogiset ratkaisut testattiin kahdella kohderyhmällä. Saatuja kokemuksia tutkija vertasi omiin havaintoihinsa.
Tutkimuksen tulosten mukaan monimuoto-opetusta tukemaan kannattaa rakentaa puolustusvoimien esikuntajärjestelmässä toimiva oppimisympäristö. Se tukee oppilaan opiskelua lähiopetuksen ulkopuolella ja normaaliin työympäristöön liitettynä auttaa työn ja opiskelun yhdistämistä. Oppimisympäristö on toteutettavissa sekä puolustusvoimien omassa verkossa että internetissä.
Multimediaopetusohjelman suunnittelusta ja käytöstä saatujen kokemusten mukaan monimutkaisten ja suurten asiakokonaisuuksien opettamiseen kannattaa rakentaa kurssikohtainen tuote. Ohjelma auttaa oppilaita yhdistämään asiakokonaisuuksia ja hallitsemaan asioiden välisiä riippuvuussuhteita. Ohjelma toimii myös opitun asian kertaamisen apuna.
Tutkimuksessa luodaan yleisestä teoriasta puolustusvoimien koulutuskulttuurin erityispiirteet huomioiva ammattiteoria, joka vallitsee upseerien täydennyskoulutuksessa. Tähän ammattiteoriaan pohjautuen tutkimuksessa analysoidaan ja perustellaan empiirisessä osassa saadut kokemukset. Tutkija on rakentanut tutkimuksen empiirisessä osassa monimuoto-opetukseen soveltuvat multimediaopetusohjelman ja avoimen tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön. Rakentamisessa käytettyjä perusteluja nimitetään käyttöteoriaksi.
Tutkimuksen pääongelma on: miten tietoverkossa toimivalla avoimella oppimisympäristöllä ja interaktiivisena multimediapohjaisella ohjaavalla materiaalilla voidaan tukea oppilaiden etäopetusta ja itsenäistä oppimista upseerien täydennyskoulutuksessa?
Osaongelmat ovat:
1. Miten tietoverkkopohjainen avoin oppimisympäristö tulee pedagogisesti rakentaa tukemaan etäopetusta ja oppilaan ohjausta ?
2. Miten cd-rom pohjainen interaktiivinen multimediaopetusohjelma tulee pedagogisesti rakentaa tukemaan etäopetusta ja oppilaan ohjausta?
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin toimintatutkimusta. Tutkija tutki omaa työtään opettajana. Empiirisen osan sovellusten käytettävyys ja pedagogiset ratkaisut testattiin kahdella kohderyhmällä. Saatuja kokemuksia tutkija vertasi omiin havaintoihinsa.
Tutkimuksen tulosten mukaan monimuoto-opetusta tukemaan kannattaa rakentaa puolustusvoimien esikuntajärjestelmässä toimiva oppimisympäristö. Se tukee oppilaan opiskelua lähiopetuksen ulkopuolella ja normaaliin työympäristöön liitettynä auttaa työn ja opiskelun yhdistämistä. Oppimisympäristö on toteutettavissa sekä puolustusvoimien omassa verkossa että internetissä.
Multimediaopetusohjelman suunnittelusta ja käytöstä saatujen kokemusten mukaan monimutkaisten ja suurten asiakokonaisuuksien opettamiseen kannattaa rakentaa kurssikohtainen tuote. Ohjelma auttaa oppilaita yhdistämään asiakokonaisuuksia ja hallitsemaan asioiden välisiä riippuvuussuhteita. Ohjelma toimii myös opitun asian kertaamisen apuna.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]