Amyloid Status and Incidental Memory in Healthy Elderly : A Five-year Follow-up
Österback, Mia (2022)
Österback, Mia
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201051290
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201051290
Tiivistelmä
In early symptomatic Alzheimer's disease (AD), neuronal atrophy occurs on a macroscopic level and can be linked to cognitive decline and memory problems. Less is known about cognitive performance and memory at the pre-clinical stage of the disease when the neuropathological changes are on a microscopic level. In the pre-clinical stage, amyloid β (Aβ) accumulates in cortical areas. The Aβ build-up can be detected by positron emission tomography (PET) using a specific tracer (11C-PiB). The current study examined the association between amyloid status and incidental memory performance (measured with an incidental memory recall test of a picture naming task; memo-BNT) at baseline examination and five years later. The memo-BNT has very good diagnostic accuracy in differentiating between mild AD and healthy elderly controls, but it is unknown whether it also would differentiate between amyloid positive and negative elderly. Corresponding analyses were conducted for the WMS-R subtests Logical Memory I and II, which are established intentional memory tests. The sample consisted of 36 healthy elderly persons (approximately 70 years at baseline) divided into two groups (amyloid positive, n = 17 and amyloid negative, n = 19). The analysis of the demographics revealed a near-significant difference in education years between the groups, therefore, education as a binary variable (education high/low) was included in the analyses. Three-way mixed ANOVAs were conducted to explore possible effects of amyloid status and education on both memo-BNT and WMS-R Logical Memory I and II scores at baseline and follow-up. For the memo-BNT, neither significant main effects of group or education, nor interactions, emerged. There was, however, a significant main effect of measurement time point, as test performances declined from baseline to follow-up irrespective of amyloid status or education. Significant interactions between measurement time point and amyloid status appeared for both Logical Memory I and II, as the performance of the amyloid positive group declined over time, whereas the performance of the amyloid negative group increased over time. A significant main effect of education emerged for Logical Memory I and II, indicating that education affected the performance in these tests. The results indicate that incidental memory performance is not sensitive to early AD-pathology and possible reasons for this are discussed in the thesis. I tidig symptomatisk Alzheimers sjukdom kan neuronal atrofi ses på en makroskopisk nivå och den kan kopplas till både kognitiv försämring och minnesproblem. Hur kognitiv prestation och minne påverkas i den prekliniska fasen av sjukdomen, då de neuropatologiska processerna endast kan ses på en mikroskopisk nivå, är ej fastställt. I det prekliniska stadiet ackumuleras amyloid-β (Aβ) i kortikala hjärnområden. Den ökande mängden Aβ kan ses på hjärnavbildningar med positronemissionstomografi (PET), med det specifika spårämnet 11C-PiB. Denna studie undersökte kopplingen mellan amyloidstatus och incidentell minnesprestation (mätt med ett incidentellt återkallningstest av ett benämningstest; memo-BNT), mätt vid en baslinjemätning och fem år senare. Memo-BNT har visat sig ha god diagnostisk noggranhet i differentieringen mellan personer med tidig Alzheimers sjukdom och friska äldre kontroller, men det är oklart ifall memo-BNT kan differentiera amyloidpositiva från amyloidnegativa äldre personer. Motsvarande analyser utfördes även på de väletablerade intentionella minnestesten WMS-R logiskt minne I och II. Samplet bestod av 36 friska äldre personer (genomsnittlig ålder vid baslinjemätningen 70 år) uppdelade i två grupper (amyloidpositiva, n = 17 och amyloidnegativa, n = 19). I analysen av demografisk data framkom en nära signifikant skilland i utbildningsår mellan de två grupperna. Därför inkluderades utbildning som en dikotom variabel (utbildning hög/låg) i analyserna. Mixade trevägs ANOVO:r gjordes för att undersöka effekten av amyloidstatus och utbildning på memo-BNT och WMS-R logiskt minne I och II vid en baslinje- och uppföljningsmätning. Resultaten för memo-BNT påvisade inga signifikanta interaktioner eller någon signifikant huvudeffekt av amyloidstatus eller av utbildning på memo-BNT. En signifikant huvudeffekt av mättidpunkt uppkom i och med att testprestationerna försämrades från baslinjemätningen till uppföljningsmätningen, oberoende av amyloidstatus eller utbildning. Signifikanta interaktioner mellan mättillfälle och amyloidstatus för både logiskt minne I och II påvisades, eftersom prestationen för den amyloidpositiva gruppen försämrades och prestationen för den amyloidnegativa gruppen förbättrades över tid. En signifikant huvudeffekt av utbildning hittades för både logiskt minne I och II, vilket indikerar att utbildning påverkar prestationen i dessa test. Resultaten tyder på att incidentell minnesprestation inte är känslig för tidig AS-patologi och potentiella orsaker till detta diskuteras i avhandlingen.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [234]