Antirasistisk diskurs i hem och skola : Kritisk diskursanalys av levda erfarenheter, den finländska grundskolans läroplan och antirasistiska webbsidor
Yrjölä, Linda (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201209511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201209511
Tiivistelmä
Denna avhandling analyserar genom kritisk diskursanalys hur rasism och antirasism presenteras och berättas i grundskolan och hemmet. Materialet utgörs av den finländska läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014), svensk-, finsk- och engelskspråkiga antirasistiska webbsidor och intervjuer med personer som tillhör ras-, etniska- eller religiösa minoriteter.
I analysen används kritisk diskursanalys främst utgående från Teun A. van Dijks teori samt Ibram X. Kendis definition av rasism och antirasism. Analysen är delad i tre delar. Första delen jämför intervjupersonernas levda erfarenheter med läroplanen. Andra delen jämför intervjupersonernas levda erfarenheter med de antirasistiska webbsidornas samt jämförs dessa webbsidor med läroplanen. Slutligen presenteras forskares, intervjupersonernas och mina egna synvinklar på framtiden angående ämnet.
Analysen visar att intervjupersonerna hade olika erfarenheter både i skolan och hemmet. Den finländska läroplanen saknar antirasistiska mål och forskare ser ett behov för att tillägga antirasistiska strategier och mål i läroplanen. Antirasistiska webbsidorna presenterar antirasistiska mål och strategier men forskning visar att denna information inte når hemmen.
I analysen används kritisk diskursanalys främst utgående från Teun A. van Dijks teori samt Ibram X. Kendis definition av rasism och antirasism. Analysen är delad i tre delar. Första delen jämför intervjupersonernas levda erfarenheter med läroplanen. Andra delen jämför intervjupersonernas levda erfarenheter med de antirasistiska webbsidornas samt jämförs dessa webbsidor med läroplanen. Slutligen presenteras forskares, intervjupersonernas och mina egna synvinklar på framtiden angående ämnet.
Analysen visar att intervjupersonerna hade olika erfarenheter både i skolan och hemmet. Den finländska läroplanen saknar antirasistiska mål och forskare ser ett behov för att tillägga antirasistiska strategier och mål i läroplanen. Antirasistiska webbsidorna presenterar antirasistiska mål och strategier men forskning visar att denna information inte når hemmen.