Kan stöd för stress och nedstämdhet inverka på elevernas akademiska förväntningar på åk 9
Grönroos, Solveig (2021)
Grönroos, Solveig
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557017
Tiivistelmä
Det diskuteras mycket om att den psykiska ohälsan ökar bland ungdomarna. Forskning visar även på att den begynnande psykiska ohälsan inte åtgärdas under ungdomstiden, är risken för att den psykiska ohälsan fortsätter in i det vuxna livet. Därför skulle det vara viktigt att man kan upptäcka och även åtgärda barnens och ungdomars psykiska ohälsa i ett så tidigt skede som möjligt.
Skolrelaterad stress och nedstämdhet är de vanligaste orsakerna till psykisk ohälsa bland ungdomar. Elever på årskurs 9 står inför ett viktigt val beträffande sin fortsatta utbildning, och forskning visar att nedstämdhet kan ha en negativ inverkan på elevers akademiska förväntningar.
Med denna studie ville jag undersöka hur upplevd stress och nedstämdhet utvecklas hos elever från årskurs 7 till årskurs 9, hur stöd inverkar på denna utveckling samt stödets inverkan på elevernas akademiska förväntningar på årskurs 9. Därtill var jag intresserade av om det fanns skillnader i dessa frågor bland flickor och pojkar.
Som resultat fick jag att flickorna var över lag mera stressade och nedstämda än pojkarna, men flickornas stress ökade från årskurs 7 till årskurs 9, medan stressnivån hos pojkarna var rätt lika på årskurs 7 och årskurs 9. Nivån på nedstämdhet var rätt oförändrad från årskurs 7 till årskurs 9 både bland flickor och pojkar. Undersökningen kunde inte visa att erhållet stöd skulle ha påverkat varken upplevd stress eller nedstämdhet och inte heller de akademiska förväntningarna varken bland flickor eller bland pojkar. Dessa resultat sammanfaller med andra undersökningar som gjorts inom området.
Skolrelaterad stress och nedstämdhet är de vanligaste orsakerna till psykisk ohälsa bland ungdomar. Elever på årskurs 9 står inför ett viktigt val beträffande sin fortsatta utbildning, och forskning visar att nedstämdhet kan ha en negativ inverkan på elevers akademiska förväntningar.
Med denna studie ville jag undersöka hur upplevd stress och nedstämdhet utvecklas hos elever från årskurs 7 till årskurs 9, hur stöd inverkar på denna utveckling samt stödets inverkan på elevernas akademiska förväntningar på årskurs 9. Därtill var jag intresserade av om det fanns skillnader i dessa frågor bland flickor och pojkar.
Som resultat fick jag att flickorna var över lag mera stressade och nedstämda än pojkarna, men flickornas stress ökade från årskurs 7 till årskurs 9, medan stressnivån hos pojkarna var rätt lika på årskurs 7 och årskurs 9. Nivån på nedstämdhet var rätt oförändrad från årskurs 7 till årskurs 9 både bland flickor och pojkar. Undersökningen kunde inte visa att erhållet stöd skulle ha påverkat varken upplevd stress eller nedstämdhet och inte heller de akademiska förväntningarna varken bland flickor eller bland pojkar. Dessa resultat sammanfaller med andra undersökningar som gjorts inom området.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]