En oenhetlig kristenhet : En undersökning av Matta al-Miskins syn på ekumenik
Edman, Isak (2021)
Edman, Isak
2021
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121060159
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121060159
Tiivistelmä
I den här avhandlingen undersöks den koptiska munken Matta al-Miskins (fader Matta, 1919-2006) syn på kristen enhet genom två huvudsakliga frågor: Hur förstår fader Matta begreppet enhet? Hur menar han att enheten tar sig uttryck? Metoden som används i avhandlingen är en tematisk-innehållslig analys. Genom den här uppgiften fyller jag en lucka som finns i forskningen om fader Matta, eftersom ingen tidigare har skrivit specifikt om hans syn på kristen enhet, trots den stora betydelse han haft.
För fader Matta är det relevant att Gud i inkarnationen förenade sig med mänskligheten, vilket gör det möjligt för människor att förenas med Gud och med varandra. Fader Matta beskriver enheten som ett gudomligt mysterium. Fader Mattas huvudargument för sin syn på kristen enhet är Jesu bön i Joh 17. Resultatet av kristen enhet menar fader Matta att är ett helande som leder till att kyrkan får kraft för sin uppgift att visa åt världen vem Gud är. Enligt fader Matta är kyrkan redan i Anden en; nu behöver kyrkan börja leva ut den enheten. Kristna behöver leva tillsammans i Kristus genom praktiker som nattvarden, bön, läsning av Psaltaren och tjänande. För kristen enhet behövs enligt fader Matta framförallt ödmjuka och kärleksfulla kristna.
Fader Mattas syn på kristen enhet ger nya perspektiv på den ekumeniska rörelsen. Den väg fader Matta beskriver till enhet och hans betoning på enhet som något gudomligt skiljer sig från Risto Saarinens ekumeniska modeller. Noterbart är också att enhet för fader Matta både handlar om antropologi och ecklesiologi. Enhet startar för fader Matta underifrån från människor som tillsammans söker Gud, till exempel i nattvarden. För en ekumenisk rörelse som många upplever att stampar på stället visar fader Mattas perspektiv en ny väg vidare. Den vägen inleds med att heliga människor i alla kyrkor söker enheten i sig själva, eftersom det är där som mötet med Gud, som är enheten, äger rum. Först när kyrkan är en kan den lysa för världen så att Kristus uppenbaras.
För fader Matta är det relevant att Gud i inkarnationen förenade sig med mänskligheten, vilket gör det möjligt för människor att förenas med Gud och med varandra. Fader Matta beskriver enheten som ett gudomligt mysterium. Fader Mattas huvudargument för sin syn på kristen enhet är Jesu bön i Joh 17. Resultatet av kristen enhet menar fader Matta att är ett helande som leder till att kyrkan får kraft för sin uppgift att visa åt världen vem Gud är. Enligt fader Matta är kyrkan redan i Anden en; nu behöver kyrkan börja leva ut den enheten. Kristna behöver leva tillsammans i Kristus genom praktiker som nattvarden, bön, läsning av Psaltaren och tjänande. För kristen enhet behövs enligt fader Matta framförallt ödmjuka och kärleksfulla kristna.
Fader Mattas syn på kristen enhet ger nya perspektiv på den ekumeniska rörelsen. Den väg fader Matta beskriver till enhet och hans betoning på enhet som något gudomligt skiljer sig från Risto Saarinens ekumeniska modeller. Noterbart är också att enhet för fader Matta både handlar om antropologi och ecklesiologi. Enhet startar för fader Matta underifrån från människor som tillsammans söker Gud, till exempel i nattvarden. För en ekumenisk rörelse som många upplever att stampar på stället visar fader Mattas perspektiv en ny väg vidare. Den vägen inleds med att heliga människor i alla kyrkor söker enheten i sig själva, eftersom det är där som mötet med Gud, som är enheten, äger rum. Först när kyrkan är en kan den lysa för världen så att Kristus uppenbaras.
Kokoelmat
- 614 Teologia [58]