Betydelsen av professionellas inre resurser och egna erfarenheter i arbetet mot mobbning och utanförskap : En intervjustudie med skolpersonal i finlandssvenska högstadier
Nykvist, Emma (2021)
Nykvist, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557141
Tiivistelmä
Syfte: Syftet med denna avhandling är att undersöka hur skolpersonal i finlandsvenska högstadium upplever betydelsen av inre resurser och egna erfarenheter för att arbeta mot mobbning.
Frågeställning:
1. Hur ser skolpersonalen på betydelsen av sina egna och andras inre resurser i arbetet mot mobbning?
2. Hur ser skolpersonalen på det att ha egna erfarenheter av mobbning när de arbetar mot mobbning i
skolan?
Metod: Metoden som används i avhandlingen är en Interpretativ fenomenologisk analys på basen av kvalitativa semistrukturerade intervjuer som gjorts inom projekt KOMPIS.
Resultat: Skolpersonalen upplever att både inre resurser och erfarenheter av mobbning inverkar på deras arbete mot mobbning. Inom de inre resurserna har aspekter som att våga se och ta tag i mobbning, att vara omtänksam, att samarbeta inom kollegiet och kollegiets olika roller samt arbets- och livserfarenheter som en inre resurs varit återkommande. Det framkom även att ifall skolpersonal har egna erfarenheter av mobbning bidrar det till en bättre förståelse för de utsatta och en drivkraft att arbeta mot mobbning.
Diskussion: Slutsatsen är att skolpersonalen har olika inre resurser som påverkar hur de arbetar mot mobbning i sitt arbete, men det viktigaste är att målet bör vara att ha nolltolerans mot mobbning och det viktigaste är att man visar att man bryr sig och är villig att lyssna. Erfarenheter av mobbning visar sig inverka på hur skolpersonalen ser på mobbning och hur de brinner för att stödja utsatta. Skolpersonal har stora möjligheter att förbättra skoltrivseln genom att vara en trygg vuxen som tar sig tiden att se eleverna utöver deras yrkesinriktade arbetsuppgifter.
Frågeställning:
1. Hur ser skolpersonalen på betydelsen av sina egna och andras inre resurser i arbetet mot mobbning?
2. Hur ser skolpersonalen på det att ha egna erfarenheter av mobbning när de arbetar mot mobbning i
skolan?
Metod: Metoden som används i avhandlingen är en Interpretativ fenomenologisk analys på basen av kvalitativa semistrukturerade intervjuer som gjorts inom projekt KOMPIS.
Resultat: Skolpersonalen upplever att både inre resurser och erfarenheter av mobbning inverkar på deras arbete mot mobbning. Inom de inre resurserna har aspekter som att våga se och ta tag i mobbning, att vara omtänksam, att samarbeta inom kollegiet och kollegiets olika roller samt arbets- och livserfarenheter som en inre resurs varit återkommande. Det framkom även att ifall skolpersonal har egna erfarenheter av mobbning bidrar det till en bättre förståelse för de utsatta och en drivkraft att arbeta mot mobbning.
Diskussion: Slutsatsen är att skolpersonalen har olika inre resurser som påverkar hur de arbetar mot mobbning i sitt arbete, men det viktigaste är att målet bör vara att ha nolltolerans mot mobbning och det viktigaste är att man visar att man bryr sig och är villig att lyssna. Erfarenheter av mobbning visar sig inverka på hur skolpersonalen ser på mobbning och hur de brinner för att stödja utsatta. Skolpersonal har stora möjligheter att förbättra skoltrivseln genom att vara en trygg vuxen som tar sig tiden att se eleverna utöver deras yrkesinriktade arbetsuppgifter.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]