Sotilaspedagogiikkaa kouluttajille 2020
Editori
Pulkka, Antti-Tuomas, toimittaja.
Ruolanto, Minna, lukija.
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091346112
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091346112
Kuvaus
Huomioithan, että äänikirjaversio ei sisällä kaikkia teoksen taulukoita, lähdeviitteitä, lähdeluetteloita eikä valokuvia. Teos e-kirjana (PDF).
Maanpuolustuskorkeakoulu kerää palautetta äänikirjoistaan. Vastaathan kyselyyn.
Maanpuolustuskorkeakoulu kerää palautetta äänikirjoistaan. Vastaathan kyselyyn.
Sisällysluettelo
Teoksen luvut ja niiden alkamisajat äänikirjan tallenteella:
Johdanto 00:00:52
1. MITÄ ON OPPIMINEN? 00:14:37
1.1 Oppimisen määrittely on haastavaa 00:14:45
1.2 Oppiminen, ilmiö ja rakenteet 00:16:37
1.3 Oppimisen siirtovaikutus 00:25:20
1.4 Motivaatio ja sen seuraukset 00:32:40
1.5 Oppimisympäristö yhdistää oppimiseen vaikuttavia tekijöitä 00:54:24
2. KIINNOSTUS OPPIMISESSA JA OPETUKSESSA 01:05:30
2.1 Mitä ja mikä kiinnostus on? 1:05:52
2.2 Kiinnostuksen kehitys 1:10:31
2.3 Kiinnostus ja oppiminen 1:20:33
2.4 Kiinnostuksen tukeminen opetuksessa 1:26:34
3. SOTILAAN MOTORINEN OPPIMINEN JA OPETTAMINEN MODERNIN LIIKUNTATIETEEN LÄHTÖKOHDISTA TARKASTELTUNA 1:46:32
3.1 Johdanto 1:46:50
3.2 Ihmisen liikkuminen 1:49:32
3.3 Taitojen oppiminen 1:56:08
3.4 Nykyaikainen liikunnanoppiminen ja sotilaan fyysinen kasvatus 2:22:05
4. OPPIMISYMPÄRISTÖT, TEKNOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA YHDISTYVÄT KOULUTUKSESSA 2:30:44
4.1 Oppimisympäristö oppimisen edistäjänä 2:31:02
4.2 Oppimisympäristöt 2:32:25
4.3 Verkko-oppimisympäristöt 2:36:40
4.4 Fyysiset tilat ja teknologia 2:44:15
4.5 Muu teknologia koulutuksessa 2:51:28
4.6 Tulevaisuuden oppimisympäristöt, teknologia ja pedagogiikka 2:55:51
4.7 Oppimisympäristöt ja teknologia koulutuksessa – hyvä renki, mutta huono isäntä 3:03:25
5. ITSEKASVATUKSESTA 3:05:30
5.1 Johdanto 03:05:40
5.2 Itsekasvatuksen ja elinikäisen oppimisen vaatimus 03:06:46
5.3 Kasvatuksesta ja toimintakyvystä 03:10:54
5.4 Organisaatio ja yhteisö itsekasvatuksen mahdollistajana 3:15:22
5.5 Kokemuksellisuus, dialogi ja yhteisöllinen kasvu 3:20:03
5.6 Itsekasvatuksella kykyä toimia 3:23:10
5.7 Sotilaskouluttaja itsekasvatuksen mahdollistajana 3:27:52
5.8 Päätäntä 3:31:15
6. KOMPPANIA KUULUU KOMENTOONI! 3:33:46
6.1 Perusyksikön asema Puolustusvoimien organisaatiossa 3:33:55
6.2 Perusyksikön henkilöstö ja organisaatiokulttuuri 03:40:01
6.3 Päällikkö pääkouluttajana ja pedagogisena johtajana 03:51:20
6.4 Päällikkö maanpuolustussuhteen rakennusmestarina 04:02:20
6.5 Perusyksikön päällikön sektorin leveys 04.07.06
7. JOUKKOYKSIKÖN KOMENTAJAN NÄKÖKULMA KOULUTUKSEEN 04:17:32
7.1 Komentaja 04:17:47
7.2 Valmius ja koulutus 04:20:00
7.3 Joukkoyksikön komentaja kouluttajana 04:23:44
7.4 Joukkoyksikön toimintaympäristö ja toimintakulttuuri 04:27:10
7.5 Komentajan havainnointi ja siihen perustuva ohjaus 04:30:13
7.6 Johtopäätöksiä 04:35:35
8. PUOLUSTUSVOIMIEN KOULUTUSKULTTUURI 2020+ 04:38:46
8.1 Kulttuurin käsitteestä 04:38:57
8.2 Koulutuskulttuurin kenttä 04:40:00
8.3 Koulutuskulttuuri – yhteiset periaatteet 04:45:30
8.4 Kohti kehittyvää koulutus- ja oppimiskulttuuria 04:48:32
8.5 Kouluttajan roolit 04:51:49
8.6 Kouluttajan pedagogiset valmiudet ja vaatimukset 04:58:00
8.7 Koulutettavan rooli 05:03:04
8.8 Loppusanat 05:05:06
Johdanto 00:00:52
1. MITÄ ON OPPIMINEN? 00:14:37
1.1 Oppimisen määrittely on haastavaa 00:14:45
1.2 Oppiminen, ilmiö ja rakenteet 00:16:37
1.3 Oppimisen siirtovaikutus 00:25:20
1.4 Motivaatio ja sen seuraukset 00:32:40
1.5 Oppimisympäristö yhdistää oppimiseen vaikuttavia tekijöitä 00:54:24
2. KIINNOSTUS OPPIMISESSA JA OPETUKSESSA 01:05:30
2.1 Mitä ja mikä kiinnostus on? 1:05:52
2.2 Kiinnostuksen kehitys 1:10:31
2.3 Kiinnostus ja oppiminen 1:20:33
2.4 Kiinnostuksen tukeminen opetuksessa 1:26:34
3. SOTILAAN MOTORINEN OPPIMINEN JA OPETTAMINEN MODERNIN LIIKUNTATIETEEN LÄHTÖKOHDISTA TARKASTELTUNA 1:46:32
3.1 Johdanto 1:46:50
3.2 Ihmisen liikkuminen 1:49:32
3.3 Taitojen oppiminen 1:56:08
3.4 Nykyaikainen liikunnanoppiminen ja sotilaan fyysinen kasvatus 2:22:05
4. OPPIMISYMPÄRISTÖT, TEKNOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA YHDISTYVÄT KOULUTUKSESSA 2:30:44
4.1 Oppimisympäristö oppimisen edistäjänä 2:31:02
4.2 Oppimisympäristöt 2:32:25
4.3 Verkko-oppimisympäristöt 2:36:40
4.4 Fyysiset tilat ja teknologia 2:44:15
4.5 Muu teknologia koulutuksessa 2:51:28
4.6 Tulevaisuuden oppimisympäristöt, teknologia ja pedagogiikka 2:55:51
4.7 Oppimisympäristöt ja teknologia koulutuksessa – hyvä renki, mutta huono isäntä 3:03:25
5. ITSEKASVATUKSESTA 3:05:30
5.1 Johdanto 03:05:40
5.2 Itsekasvatuksen ja elinikäisen oppimisen vaatimus 03:06:46
5.3 Kasvatuksesta ja toimintakyvystä 03:10:54
5.4 Organisaatio ja yhteisö itsekasvatuksen mahdollistajana 3:15:22
5.5 Kokemuksellisuus, dialogi ja yhteisöllinen kasvu 3:20:03
5.6 Itsekasvatuksella kykyä toimia 3:23:10
5.7 Sotilaskouluttaja itsekasvatuksen mahdollistajana 3:27:52
5.8 Päätäntä 3:31:15
6. KOMPPANIA KUULUU KOMENTOONI! 3:33:46
6.1 Perusyksikön asema Puolustusvoimien organisaatiossa 3:33:55
6.2 Perusyksikön henkilöstö ja organisaatiokulttuuri 03:40:01
6.3 Päällikkö pääkouluttajana ja pedagogisena johtajana 03:51:20
6.4 Päällikkö maanpuolustussuhteen rakennusmestarina 04:02:20
6.5 Perusyksikön päällikön sektorin leveys 04.07.06
7. JOUKKOYKSIKÖN KOMENTAJAN NÄKÖKULMA KOULUTUKSEEN 04:17:32
7.1 Komentaja 04:17:47
7.2 Valmius ja koulutus 04:20:00
7.3 Joukkoyksikön komentaja kouluttajana 04:23:44
7.4 Joukkoyksikön toimintaympäristö ja toimintakulttuuri 04:27:10
7.5 Komentajan havainnointi ja siihen perustuva ohjaus 04:30:13
7.6 Johtopäätöksiä 04:35:35
8. PUOLUSTUSVOIMIEN KOULUTUSKULTTUURI 2020+ 04:38:46
8.1 Kulttuurin käsitteestä 04:38:57
8.2 Koulutuskulttuurin kenttä 04:40:00
8.3 Koulutuskulttuuri – yhteiset periaatteet 04:45:30
8.4 Kohti kehittyvää koulutus- ja oppimiskulttuuria 04:48:32
8.5 Kouluttajan roolit 04:51:49
8.6 Kouluttajan pedagogiset valmiudet ja vaatimukset 04:58:00
8.7 Koulutettavan rooli 05:03:04
8.8 Loppusanat 05:05:06
Tiivistelmä
Sotilaspedagogiikka on ennen kaikkea oppi koulutustaidosta. Sen alueella tarkastellaan siis erityisesti oppimisen luonnetta sotilaskoulutuksen tavoitteiden ja päämäärien asettamiseksi, oppimisen ohjausta ja arviointia sekä laajemmin koko koulutustoiminnan sekä osaamisen arviointia ja kehittämistä. Sotilaspedagogiikka on sotatieteiden tutkimusalue ja oppiaine, jonka eräs keskeinen käsite on toimintakyky, joka itsessään on osaamisen ja erilaisten valmiuksien monitasoinen yhdistelmä. Sotilaspedagogiikka tarkastelee koulutuksen ja kasvatuksen keinoin tapahtuvaa yksilöiden toimintakyvyn ja sitä kautta joukkojen suorituskyvyn kehittämistä. Tämän kirjan on tarkoitus tarjota pedagogista osaamistaan ylläpitäville ja koulutustaitoa opiskeleville tiivistetysti teoriaa ja käyttöteoriaa yleistajuisessa muodossa. Erillisissä kirjoituksissa tarkastellaan sotilaskouluttajan toimintaympäristön ja henkilökohtaisen koulutustaidon kannalta relevantteja tekijöitä ja erilaisten ratkaisujen seurauksia oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin näkökulmista. Tarkastelut sidotaan soveltuvilta ja tarpeellisilta osin sotilaskoulutuksen järjestämisen viitekehykseen. Käsillä oleva teos taustoittaa Kouluttajan käsikirjan ja kouluttajakoulutuksen sisältöjä ja tarjoaa kiinnostuneille syvempää teoreettista tietoa. Kirja ei ole kasvatuspsykologian oppikirja eikä kattavasti kasvatustieteen käsitteitä esittelevä hakuteos. Lukija voi kuhunkin aihealueeseen perehtyessään huomata, että kirjoittajat ovat tehneet selkeitä valintoja saadakseen keskeiset ideat havainnollistettua. Kirja sijoittuu suunnitteilla olevasta koulutustaidon sarjasta Kouluttajan käsikirjan ja Koulutustaidon perusteiden välille. Teos soveltuu lisä- ja taustalukemistoksi koulutustaidon opintoihin.
Kokoelmat
- Äänikirjat [3]