Pedagogernas relationskompetens i möte med barn med problemskapande beteende
Nurmi, Jessica (2021)
Nurmi, Jessica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239615
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239615
Tiivistelmä
Relationskompetens är en förmåga att knyta an och bemöta barnet på ett respektfullt sätt. Att skapa relationer till barnet med problemskapande beteende har en central roll för att barnet skall lyckas. Relationskompetens innefattar pedagogernas synsätt och förhållningssätt. Det handlar om att vara engagerad, närvarande, lära känna barnet och bemöta barnet på ett genuint sätt. Att vara beredd och redo när något oväntat inträffar samt att vara uppmärksam på atmosfären i barngruppen.
Syftet med avhandlingen är att undersöka pedagogernas uppfattning om vilka färdigheter, förmågor, förhållningssätt och strategier som är viktiga när de bemöter och skapar relationer till barn med problemskapande beteende.
I teoridelen beskriver jag problemskapande beteende. Jag redogör för två specialpedagogiska perspektiv, det relationella perspektivet och det kategoriska perspektivet. Teoridelen avslutas med en beskrivning av relationskompetens och vikten av goda relationer.
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning. Datainsamlingen bestod av sju semistrukturerade intervjuer. Respondenterna var sju behöriga lärare inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning Urvalskriteriet var att de arbetar med barn i åldern 3–6 år samt att de arbetar inom kommunal svenskspråkig verksamhet. Data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet visar att pedagogerna är medvetna om betydelsen att bemöta barn med problemskapande beteende med förståelse, omtanke och att skapa goda relationer. Men i återkommande konfliktsituationer har pedagogerna svårt att hålla sig lugna och hitta det positiva hos barnet. Stora barngrupper och brist på personal har som följd att pedagogerna inte hinner stöda barn med problemskapande beteende som de skulle önska. Resultatet visar även att barnets svårigheter ses som individburna, familjens eller omgivningens brister. Pedagogerna strävar till att anpassa, hitta lösningar och göra en verksamhet tillgänglig för alla barn. Pedagogerna lyfte inte fram sin roll och sitt bemötande i möte med barn med problemskapande beteende. För att lyckas med en ”småbarnspedagogik för alla” behöver pedagoger kompetensutveckling, förutsättningar och stöd att utveckla en relationell verksamhet.
Syftet med avhandlingen är att undersöka pedagogernas uppfattning om vilka färdigheter, förmågor, förhållningssätt och strategier som är viktiga när de bemöter och skapar relationer till barn med problemskapande beteende.
I teoridelen beskriver jag problemskapande beteende. Jag redogör för två specialpedagogiska perspektiv, det relationella perspektivet och det kategoriska perspektivet. Teoridelen avslutas med en beskrivning av relationskompetens och vikten av goda relationer.
Avhandlingen är en kvalitativ undersökning. Datainsamlingen bestod av sju semistrukturerade intervjuer. Respondenterna var sju behöriga lärare inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning Urvalskriteriet var att de arbetar med barn i åldern 3–6 år samt att de arbetar inom kommunal svenskspråkig verksamhet. Data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet visar att pedagogerna är medvetna om betydelsen att bemöta barn med problemskapande beteende med förståelse, omtanke och att skapa goda relationer. Men i återkommande konfliktsituationer har pedagogerna svårt att hålla sig lugna och hitta det positiva hos barnet. Stora barngrupper och brist på personal har som följd att pedagogerna inte hinner stöda barn med problemskapande beteende som de skulle önska. Resultatet visar även att barnets svårigheter ses som individburna, familjens eller omgivningens brister. Pedagogerna strävar till att anpassa, hitta lösningar och göra en verksamhet tillgänglig för alla barn. Pedagogerna lyfte inte fram sin roll och sitt bemötande i möte med barn med problemskapande beteende. För att lyckas med en ”småbarnspedagogik för alla” behöver pedagoger kompetensutveckling, förutsättningar och stöd att utveckla en relationell verksamhet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]