Studiemotivation och diskriminering i skolan bland ungdomar i Österbotten
Holm, Saba (2021)
Holm, Saba
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139024
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139024
Tiivistelmä
Tidigare studier visar att det finns ett samband mellan studiemotivation och diskriminering. Diskriminering i skolan kan sänka studiemotivationen bland studerande. I denna studie lyfts det fram tidigare studier som har undersökt diskriminering på basis av etnisk tillhörighet. Utifrån dessa studier har forskningsfrågor och hypoteser utformats.
Syftet med studien var att undersöka studiemotivationen bland österbottniska unga. Denna studie undersöker huruvida diskriminering påverkar studiemotivationen och om det finns skillnad i studiemotivation mellan personer med utländskt och finskt ursprung.
Denna studies data baserar sig på Ungdomsenkäten 2016. Undersökningen som gjordes läsåret 2016–2017 är en elektronisk enkät som över 3000 elever i Österbotten har besvarat. Samplet bestod av både finsk- och svenskspråkiga ungdomar. De analyser som utfördes i den här studien genomfördes i SPSS, de statistiska analyserna utgjordes av T-tes, Korrelationsanalys och chi-kvadrat-test.
Det visade sig att det fanns en skillnad i studiemotivation mellan grupperna personer med utländskt ursprung och personer med finskt ursprung, personer med utländskt ursprung hade högre studiemotivation. Det visade sig att det fanns ett samband mellan studiemotivation och diskriminering. Detta signifikanta negativa samband hittades endast i gruppen personer med finskt ursprung.
Den här studien lyfter fram ett relevant tema som skolor behöver se över. Diskriminering är något som sker i skolor och som påverkar studerande. Som studien visar finns det ett samband mellan studiemotivation och diskriminering.
Syftet med studien var att undersöka studiemotivationen bland österbottniska unga. Denna studie undersöker huruvida diskriminering påverkar studiemotivationen och om det finns skillnad i studiemotivation mellan personer med utländskt och finskt ursprung.
Denna studies data baserar sig på Ungdomsenkäten 2016. Undersökningen som gjordes läsåret 2016–2017 är en elektronisk enkät som över 3000 elever i Österbotten har besvarat. Samplet bestod av både finsk- och svenskspråkiga ungdomar. De analyser som utfördes i den här studien genomfördes i SPSS, de statistiska analyserna utgjordes av T-tes, Korrelationsanalys och chi-kvadrat-test.
Det visade sig att det fanns en skillnad i studiemotivation mellan grupperna personer med utländskt ursprung och personer med finskt ursprung, personer med utländskt ursprung hade högre studiemotivation. Det visade sig att det fanns ett samband mellan studiemotivation och diskriminering. Detta signifikanta negativa samband hittades endast i gruppen personer med finskt ursprung.
Den här studien lyfter fram ett relevant tema som skolor behöver se över. Diskriminering är något som sker i skolor och som påverkar studerande. Som studien visar finns det ett samband mellan studiemotivation och diskriminering.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [231]