"Du är ju baptist" : En kvalitativ studie av hur tro och religiös identitet har formats hos sex finlandssvenska baptister
Högberg, Sara (2021)
Högberg, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060534273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060534273
Tiivistelmä
I avhandlingen undersöks hur tro och religiös identitet har formats hos unga i finlandssvensk baptism genom sex djupintervjuer med unga vuxna baptister i åldern 26–34 år. Alla deltagande i studien bekände en personlig tro och identifierade sig som baptister. De hade vuxit upp i ett kristet hem där familjen deltog i en församling tillhörande Finlands svenska baptistsamfund i Nyland eller Österbotten. Intervjuerna behandlade deras uppväxt fram till idag. Studien fokuserar på vilka faktorer som varit centrala för att utveckla en tro och en religiös identitet, hur det såg ut att börja omfatta en egen tro och i vilken utsträckning baptistiska praktiker och värderingar var en del av den processen. Uppmärksamhet ägnades även åt den religiösa minoritetstillhörighetens eventuella påverkan.
Centralt för att utveckla både tro och baptistisk identitet var en religiös socialisering under uppväxten, där familjen, baptistförsamlingen och baptistsamfundets lägerverksamhetsamverkade. Viktigt för trosutveckling var även vuxna förebilder som levt ut en äkta och osjälvisk tro, och att tron inte kändes tvungen men ändå kunde behandlas öppet i hemmet. Jämnåriga vänner, som flera hittade i andra frikyrkor, spelade särskilt i tonåren roll för tro och församlingsverksamhets relevans. Alla hade uppmärksammats på ett religiöst annorlundaskap, i synnerhet i skolmiljön. Olika typer av dialog med både andra kristna kyrkor och sekulära miljöer i tonåren och som unga vuxna var särskilt betydelsefullt för de deltagandes förståelse av sin religiösa identitet och påverkade även deras tro. En återkommande jämförelse av baptistiska särdrag mot den kulturellt dominanta evangelisk-lutherska traditionen kan ha påverkat deras förståelse av sin egen tradition. Att omfatta en egen tro var en process där socialisation och egna livserfarenheter samspelade, särskilt erfarenheter av att tron hjälpte att hantera livet. Alla hade utvecklat en benägenhet för religiösa praktiker som troendedop, bibelläsning och bön, men det varierade i vilken grad dessa spelade en särskild roll för hur deras tro formades och de själva gjorde bruk av dem. För några var det egna dopet förenat med betydelsefulla trosstärkande erfarenheter. I några fall uppdagades även spänningar mellan baptistiska och kulturella värderingar. Den personliga tron som baptistisk betoning verkade fungera som en resurs för att hitta värdefull kristen gemenskap över samfundsgränser och samtidigt behålla en tydligt baptistisk identitet.
Centralt för att utveckla både tro och baptistisk identitet var en religiös socialisering under uppväxten, där familjen, baptistförsamlingen och baptistsamfundets lägerverksamhetsamverkade. Viktigt för trosutveckling var även vuxna förebilder som levt ut en äkta och osjälvisk tro, och att tron inte kändes tvungen men ändå kunde behandlas öppet i hemmet. Jämnåriga vänner, som flera hittade i andra frikyrkor, spelade särskilt i tonåren roll för tro och församlingsverksamhets relevans. Alla hade uppmärksammats på ett religiöst annorlundaskap, i synnerhet i skolmiljön. Olika typer av dialog med både andra kristna kyrkor och sekulära miljöer i tonåren och som unga vuxna var särskilt betydelsefullt för de deltagandes förståelse av sin religiösa identitet och påverkade även deras tro. En återkommande jämförelse av baptistiska särdrag mot den kulturellt dominanta evangelisk-lutherska traditionen kan ha påverkat deras förståelse av sin egen tradition. Att omfatta en egen tro var en process där socialisation och egna livserfarenheter samspelade, särskilt erfarenheter av att tron hjälpte att hantera livet. Alla hade utvecklat en benägenhet för religiösa praktiker som troendedop, bibelläsning och bön, men det varierade i vilken grad dessa spelade en särskild roll för hur deras tro formades och de själva gjorde bruk av dem. För några var det egna dopet förenat med betydelsefulla trosstärkande erfarenheter. I några fall uppdagades även spänningar mellan baptistiska och kulturella värderingar. Den personliga tron som baptistisk betoning verkade fungera som en resurs för att hitta värdefull kristen gemenskap över samfundsgränser och samtidigt behålla en tydligt baptistisk identitet.
Kokoelmat
- 614 Teologia [62]