Rektorns roll i små finlandssvenska skolor
Holm, Kevin (2021)
Holm, Kevin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339896
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339896
Tiivistelmä
I denna avhandling undersöker jag vad en liten skola är och innebörden med att vara rektor i en liten skola
Mitt syfte med avhandlingen är att undersöka små skolor och även skapa en förståelse för vad som kännetecknar rektorns arbete i en liten skola. Jag undersöker också vilka utmaningar och möjligheter rektorn har i sitt arbete i en liten skola.
Jag ville skapa en förståelse för rektorns funktion i små skolor i årskurs 1–6 genom att använda mig av en kvalitativ studie med en narrativ forskningsansats. Jag valde tre informanter som hade rektor i liten skola som yrke och hade arbetserfarenhet från små skolor till min forskning. Jag kontaktade rektor via telefon och frågade om de kunde ställa upp på en intervju för studiens syfte. Jag skickade sedan studiens forskningsfrågor och syfte till rektorerna före intervjun. Min informanter tackade ja till att bli intervjuad. Intervjun var en djupintervju med narrativ forskningsansats som jag har analyserat för att kunna besvara studiens forskningsfrågor.
Resultaten av min studie visar på att definitionen av en liten skola är relativa och inte entydiga. En liten skola har kännetecken som få elever med sammansatta klasser och en liten personal med familjär stämning. Lärarkåren i en liten skola är ofta liten med två till tre heltidsanställda lärare. En rektors arbete i en liten skola kännetecknas med en undervisningsskyldighet och en bättre relation till eleverna och vårdnadshavarna än i en stor skola. Rektorns utmaningar i en liten skola är att lärarkåren är mindre än i en stor skola och att man kan känna sig ensam på skolan. Man känner även av tidsbrist som rektor i liten skola. Rektorernas möjligheter i en liten skola är att ha bra relationer och kommunikation med eleverna, föräldrarna och kollegor eftersom skolan är liten.
Mitt syfte med avhandlingen är att undersöka små skolor och även skapa en förståelse för vad som kännetecknar rektorns arbete i en liten skola. Jag undersöker också vilka utmaningar och möjligheter rektorn har i sitt arbete i en liten skola.
Jag ville skapa en förståelse för rektorns funktion i små skolor i årskurs 1–6 genom att använda mig av en kvalitativ studie med en narrativ forskningsansats. Jag valde tre informanter som hade rektor i liten skola som yrke och hade arbetserfarenhet från små skolor till min forskning. Jag kontaktade rektor via telefon och frågade om de kunde ställa upp på en intervju för studiens syfte. Jag skickade sedan studiens forskningsfrågor och syfte till rektorerna före intervjun. Min informanter tackade ja till att bli intervjuad. Intervjun var en djupintervju med narrativ forskningsansats som jag har analyserat för att kunna besvara studiens forskningsfrågor.
Resultaten av min studie visar på att definitionen av en liten skola är relativa och inte entydiga. En liten skola har kännetecken som få elever med sammansatta klasser och en liten personal med familjär stämning. Lärarkåren i en liten skola är ofta liten med två till tre heltidsanställda lärare. En rektors arbete i en liten skola kännetecknas med en undervisningsskyldighet och en bättre relation till eleverna och vårdnadshavarna än i en stor skola. Rektorns utmaningar i en liten skola är att lärarkåren är mindre än i en stor skola och att man kan känna sig ensam på skolan. Man känner även av tidsbrist som rektor i liten skola. Rektorernas möjligheter i en liten skola är att ha bra relationer och kommunikation med eleverna, föräldrarna och kollegor eftersom skolan är liten.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]