Uppfostrans paradoxer: Uppfattningar om barn och uppfostran i Barnaboken (1780)
Lindgren, Henrietta (2021-05)
Lindgren, Henrietta
Fakulteten för humaniora, teologi och psykologi, Åbo Akademi
05 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239403
Kuvaus
Skribenten har beviljats stipendium ur Holger Frykenstedts stipendiefond för sin magistersavhandling. Stipendierna beviljas av SLS och Finlands Akademi. Avhandlingen publiceras här i enlighet med villkoren för stipendiet.
Tiivistelmä
Denna avhandling är en idéhistorik studie av Barnaboken. Barnaboken är en ABC-bok som tillägnades kronprins Gustav IV Adolf på hans tvåårsdag 1780. Boken utgavs av samfundet Pro Fide och innehåller bland annat ABC-verser, kristendomskunskap, kopparstick och moraliska berättelser. Genom en kombination av funktionell idéanalys och bildanalys undersöks vilka idéer och ideal om barn och uppfostran som författarna Gustaf Murray och Johan Wellander förmedlade genom Barnaboken. Studien ger svar på frågor såsom åt vem boken riktade sig till, hurudan inverkan religionen hade på uppfostran samt vilka uppfostringsmetoder som förespråkas i boken. Vidare ställs dessa idéer och ideal i relation till pedagogiska tankar av både Locke och Rousseau. Genom att göra detta breddas bilden av barn- och uppfostringsideal i 1700-talets Sverige.