"Det kan kännas för mig som att klättra uppför ett berg, att måsta skriva en lång inlämningsuppgift" : Hur högskolestuderande med diagnosen adhd upplever sina studier
Kaitajärvi, Emma (2021)
Kaitajärvi, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637702
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637702
Tiivistelmä
Att vara studerande på högskolenivå och ha diagnosen adhd medför unika utmaningar. I och med att lagen om förlängd läroplikt uppdateras i augusti 2021 och att kraven på specialpedagogiskt kunnande inom andra stadiets utbildningar höjs finns det också förhoppningar om att fler studerande kommer att söka sig till högre utbildningar i framtiden. Redan i dagsläget syns en ökning av antalet studerande i behov av stöd i högskolorna och det är därför väsentligt att utforma relevanta stödformer för högskolestuderande för att alla på lika grund ska kunna skaffa sig en utbildning. För att rätt sorts stöd ska kunna utformas är det viktigt att kartlägga hur behoven ser ut i målgruppen, i det här fallet studerande med adhd. Syftet med den här studien är att öka kunskapen om hur studerande med diagnosen adhd upplever sina högskolestudier för att i förlängningen kunna utforma relevanta stödformer i högskolorna. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor utformats:
1. Hur beskriver studerande med diagnosen adhd a) framgångsfaktorer b) utmaningar i sina studier?
2. Hurdant stöd upplever studerande med diagnosen adhd att de saknar i sina studier?
En kvalitativ studie valdes för att svara på forskningsfrågorna. I studien inkluderades fyra studerande som är inskrivna på högskolor i Österbotten. Som datainsamlingsmetod användes semistrukturerade intervjuer, vilka ägde rum under hösten 2020. En tolkande fenomenologisk analys användes för att analysera och tolka resultatet.
Resultatet visar att studerande upplever både framgångsfaktorer och utmaningar i sina studier. Framgångsfaktorer är bland annat att det finns ett socialt stöd tillgängligt, en god självkännedom, strategier för studiegång och gynnsamma inlärningssituationer. Utmaningar som studerande med adhd upplever är bland annat koncentrationssvårigheter, negativa känslor, att påbörja och slutföra arbeten samt att organisera uppgifter. Studerande uppger att de saknar regelbunden handledning i sina studier för utvecklande av studiefärdigheter. De saknar också stödgrupper och förståelse för svårigheter. Tidigare forskning visar att handledning i utvecklande av studiefärdigheter hos den här gruppen av studerande har en positiv inverkan dels på studiefärdigheter, dels på minskande av negativa känslor och adhd-symtom. Resultatet i den aktuella studien tillsammans med tidigare forskning belyser vikten av regelbunden handledning på högskolorna för studerande med adhd.
1. Hur beskriver studerande med diagnosen adhd a) framgångsfaktorer b) utmaningar i sina studier?
2. Hurdant stöd upplever studerande med diagnosen adhd att de saknar i sina studier?
En kvalitativ studie valdes för att svara på forskningsfrågorna. I studien inkluderades fyra studerande som är inskrivna på högskolor i Österbotten. Som datainsamlingsmetod användes semistrukturerade intervjuer, vilka ägde rum under hösten 2020. En tolkande fenomenologisk analys användes för att analysera och tolka resultatet.
Resultatet visar att studerande upplever både framgångsfaktorer och utmaningar i sina studier. Framgångsfaktorer är bland annat att det finns ett socialt stöd tillgängligt, en god självkännedom, strategier för studiegång och gynnsamma inlärningssituationer. Utmaningar som studerande med adhd upplever är bland annat koncentrationssvårigheter, negativa känslor, att påbörja och slutföra arbeten samt att organisera uppgifter. Studerande uppger att de saknar regelbunden handledning i sina studier för utvecklande av studiefärdigheter. De saknar också stödgrupper och förståelse för svårigheter. Tidigare forskning visar att handledning i utvecklande av studiefärdigheter hos den här gruppen av studerande har en positiv inverkan dels på studiefärdigheter, dels på minskande av negativa känslor och adhd-symtom. Resultatet i den aktuella studien tillsammans med tidigare forskning belyser vikten av regelbunden handledning på högskolorna för studerande med adhd.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]