Arbetssäkerhet i slöjd : En undersökning om slöjdlärares metoder för att upprätthålla arbetssäkerhet i slöjdsalen
Borgmästars, Fredrik; Lindqvist, Johan (2021)
Borgmästars, Fredrik
Lindqvist, Johan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930599
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930599
Tiivistelmä
Studiens syfte är att lyfta fram vilka personliga undervisningsmetoder lärare använder sig av i undervisningen för att undvika olyckor och farliga situationer i slöjdsalen. Studien tar också fasta på lärarnas synpunkter och utvecklingsförslag med tanke på arbetarskyddet, elevernas attityder till arbetssäkerhet samt vilka arbetsuppgifter som hör till läraren inom arbetssäkerhet.
Forskningsfrågorna för denna studie är:
Vad ingår i lärarens arbetsuppgifter gällande arbetssäkerhet?
Vilka metoder använder läraren för att undervisa arbetssäkerhet?
Hur uppfattar lärarna elevernas attityder till arbetssäkerhet?
Vilka områden inom arbetarskyddet kunde enligt lärarna utvecklas?
I studien användes kvalitativa intervjuer bland slumpmässigt utvalda slöjdlärare i högstadier ute på fältet.
Resultatet visar att slöjdlärares kunskaper om arbetssäkerhet är god. Resultatet gav personliga tips och knep från informanterna som både blivande och färdiga slöjdlärare har nytta av. Informanternas arbetsuppgifter var lika sett till service av utrustning i slöjdsalen. Elevernas attityder är positiva och har enligt informanterna förbättrats under tid. Det kom inga direkta förslag för utveckling av arbetarskyddet, men utvecklingsförslag inom områden som kan kopplas till arbetarskyddet framkom.
Vad ingår i lärarens arbetsuppgifter gällande arbetssäkerhet?
Vilka metoder använder läraren för att undervisa arbetssäkerhet?
Hur uppfattar lärarna elevernas attityder till arbetssäkerhet?
Vilka områden inom arbetarskyddet kunde enligt lärarna utvecklas?
I studien användes kvalitativa intervjuer bland slumpmässigt utvalda slöjdlärare i högstadier ute på fältet.
Resultatet visar att slöjdlärares kunskaper om arbetssäkerhet är god. Resultatet gav personliga tips och knep från informanterna som både blivande och färdiga slöjdlärare har nytta av. Informanternas arbetsuppgifter var lika sett till service av utrustning i slöjdsalen. Elevernas attityder är positiva och har enligt informanterna förbättrats under tid. Det kom inga direkta förslag för utveckling av arbetarskyddet, men utvecklingsförslag inom områden som kan kopplas till arbetarskyddet framkom.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]